لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو ممانعت از نشست طیارۀ دوستم را در بلخ تایید کرد


دفتر جنرال دوستم گفته است که او هنوز در مورد بازگشت تصمیمی نگرفته است
دفتر جنرال دوستم گفته است که او هنوز در مورد بازگشت تصمیمی نگرفته است

سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان ضمن تایید خبر ممانعت از نشست طیارۀ حامل عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، به میدان هوایی مزار شریف می‌گوید که نظامیان خارجی در ممانعت از نشست یا تلاش برای سهولت در نشست این طیاره هیچ دخالتی ندارد.

بل سلوین به صدای امریکا گفت که به دنبال ممانعت از نشست طیارۀ آقای دوستم، به فرمانده قوای خارجی در شمال افغانستان زنگ آمد که باید در زمینۀ برداشتن موانع برای نشست طیارۀ حامل معاون اول ریاست جمهوری مداخله کند. او مشخص نساخت که کی تقاضای کمک در این زمینه کرده بود.

روزنامه نیویارک تایمز اما گزارش داده است که عطامحمد نور، والی بلخ، به فرمانده نیروهای ناتو در ولایت بلخ تلیفون کرده بود و از وی خواسته بود که به طیاره حامل جنرال دوستم، اجازهء نشست بدهد.

سخنگوی ناتو گفته است که فرمانده نظامیان خارجی در شمال در این قضیه مداخله نکرد زیرا آن را موضوع داخلی حکومت افغانستان پنداشته و تاکید داشت که در حال حاضر ماموریت نظامیان خارجی در افغانستان، آموزش و مشاورت به قوای امنیتی و دفاعی افغان است.

انکار دفتر دوستم

در همین حال دفتر جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، گزارش‌ها مبنی بر این که نیروهای آلمانی دیشب اجازۀ نشست طیارۀ حامل وی را به میدان هوایی مزارشریف نداده است، رد کرد.

بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش اسلامی به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که دفتر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان آن شایعات را در اعلامیه‌ای رد کرده و اضافه از آن چیزی برای گفتن ندارند.

دفتر جنرال دوستم در اعلامیه‌ای اعلام کرده است که معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، در شهر انقرۀ ترکیه به سر می‌برد و برای بازگشت هنوز تصمیمی نگرفته است.

در اعلامیه آمده است "معاون اول ریاست جمهوری در آیندۀ نه چندان دور به کشور بر می‌گردد و در مراسم اعلام رسمی ائتلاف برای نجات افغانستان شرکت خواهد کرد...معاون اول ریاست جمهوری همیشه هنگام سفرهایش از بیرون به کشور، موضوع بازگشت‌اش را به آگاهی اداره هوانوردی و ریاست دفتر خویش می‌رساند".

مهمانان والی بلخ

از سوی دیگر، منیراحمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ، نیز به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که گزارش‌ها در مورد اجازه‌ندادن نشست طیارۀ حامل جنرال دوستم در میدان هوایی مولانا جلال‌الدین بلخی، حقیقت ندارد.

اما آقای فرهاد، تأیید کرد که شب گذشته یک طیاره از ترکیه به شهر مزارشریف پرواز کرده بود؛ ولی به دلیل مشکلات تخنیکی دوباره از شهر مزارشریف به عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگشته است.

او افزود "قرار بود که طیاره ساعت ۹:۰۰ شب به میدان هوایی مولانا جلال‌الدین بلخ نشست کند، جنرال دوستم در آن نبود، در طیاره برخی مهمانان والی بلخ بودند که برای تطبیق پروژه ساخت خانۀ مولانا از ترکیه به بلخ آمده بودند که به دلیل مشکلات تخنیکی طیارۀ شان نشست نکرد و دوباره به عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان فرود آمد".

این در حالی است که قبلاً گزارش‌های وجود داشت که آمادگی‌ها برای پذیرایی جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست جمهوری از پس از چاشت روز دوشنبه در مزارشریف گرفته شده بود و ده‌ها تن از فعالین حزب جنبش برای پذیرایی از آقای دوستم، به میدان هوایی بین‌المللی مولانا جلال الدین محمد بلخی صف بسته بودند.

یک منبع نزدیک به عطامحمد نور، والی بلخ به صدای امریکا گفت که طیارۀ حامل آقای دوستم، حوالی ۸:۳۰ دیشب از ترکیه به جانب افغانستان پرواز کرده و قرار بود حوالی ساعت ۱۰:۳۰ به میدان هوایی شهر مزارشریف نشست کند؛ اما، به گفتۀ این منبع که نخواست نامش افشا شود، نیروهای آلمانی به طیاره اجازۀ نشست نداده است.

منبع افزود که طیاره حدود ۱۵ دقیقه در فضای شهر مزارشریف در پرواز بوده است و در نهایت به عوض پرواز به سمت کابل در عشق آباد ترکمنستان نشست کرده است.

از سویی هم، منبع‌ای از حکومت افغانستان، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در این مورد تحقیقات آغاز شده و نتایج آن بعداً با رسانه‌ها شریک خواهد شد.

XS
SM
MD
LG