لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال نیکلسن: طالبان آشتی ناپذیر کشته خواهند شد


جان نیکلسن، قوماندان نیرو های حمایت قاطع در افغانستان می گوید که اگر اسلام آباد به دشمن اجازه دهد در پناهگاه های امن شان در آن کشور احیای مجدد کنند، "ما سال دشواری را در پیشرو خواهیم داشت."

آقای نیکلسن در مصاحبۀ اختصاصی با اکرام شینواری خبرنگار صدای امریکا در بروکسل گفت بحث ها در مورد اقدامات جدی علیه گروه های دهشت افگن در پاکستان، به گونۀ سری میان مقامات ارشد امریکایی و پاکستانی بحث خواهد شد.

این جنرال امریکایی علاوه کرد که فکر نمی کند حکومت های امریکا و پاکستان "در این باره به گونۀ علنی صحبت کنند که [در بارۀ عملکرد پاکستان در مبارزه با دهشت افگنی] به مقامات آن کشور چه گفته اند. می خواهم واضح سازم که این موضوع به صورت سری بحث خواهد شد. اما اگر پاکستان بالای دشمنان فشار ایجاد کند، به آن کشور پاداش داده خواهد شد و اگر عمل نکنند، نفع نخواهند برد."

بااین حال آقای نیکلسن تاکید می ورزد که ایالات متحده و ناتو در قدم نخست به تامین صلح در افغانستان نهایت متعهد اند. اما به باور این جنرال امریکایی، "با اعمال فشار بر دشمن می توان به صلح دست یافت."

آقای نیکلسن افزود"در میان طالبان افرادی وجود دارند که آشتی ناپذیر اند و به هیچ وجه به صلح تن نمی دهند، متاسفانه باید کشته و یا صحنه رانده شوند."

جان نیکلسن ابراز امیدواری می کند تا اکثر طالبان درک کنند که بهترین گزینه برای آنان، خانواده ها و آیندۀ شان، ملحق شدن به جامعۀ افغانی است.

داعش در افغانستان

پس از شکست جنگجویان داعش در سوریه و عراق، اکنون این نگرانی وجود دارد که با توجه به بستر مساعد جنگ در افغانستان، جنگجویان آن گروه از سوریه به سوی افغانستان رخ کنند.

اما آقای نیکلسن این ادعا را نادرست خواند.

او اضافه کرد" این یک روایت نادرست است. جنگجویان گروه داعش از سوریه به افغانستان نمی آیند و تهدیدی ناشی از سرازیر شدن جنگجویان داعش به آسیای میانه وجود ندارد. به خاطریکه نیرو های ویژۀ افغان و امریکایی، جنگ سختی را علیه گروه داعش در افغانستان پیش می برند."

آقای نیکلسن تاکید کرد که نیرو های ویژۀ افغان و امریکایی، شمار افراد گروه داعش را در افغانستان کاهش داده و سه امیر آنان را در این اواخر کشته و ساحات تحت ادارۀ داعش را در افغانستان کاهش داده اند و به همین دلیل جنگجویان داعش به آسیای میانه سرازیر نخواهد شد.

داعش در شرق میانه

از جانب دیگر روسیه از خطر سرازیر شدن جنگجویان گروه داعش به کشور های شرق میانه هشدار داده است.

آقای نیکلسن این ادعای روسیه را بی مورد عنوان کرده می گوید که هیچ تهدیدی از سرازیر شدن جنگجویان داعش به کشور های آسیای میانه وجود ندارد.

آقای نکلسن علاوه کرد"سرازیر شدن داعش به آسیای میانه، یک روایت نادرست و نحوی ایجاد ترس است که روسیه تلاش می کند آنرا ترویج کند که گویا جنگجویان داعش به آسیای میانه سرازیر می شوند لذا مسکو می باید با طالبان ارتباط داشته باشد."

جان نیکلسن در یک مجلس استماعیۀ کمیتۀ روابط نظامی سنا گفته بود که شواهد موثقی از ارتباط مسکو با طالبان در دست دارند.

آقای نیکلسن تاکید می ورزد که "طالبان علیه گروه داعش موثر نخواهند بود. آنان مناطق تحت کنترول شان را به داعش از دست می دهند و این نیرو های ویژۀ افغان و مبارزه علیه دهشت افگنی امریکا است که داعش را شکست خواهند داد."

اظهارات این جنرال ارشد نظامی ایالات متحده در حالی بیان می شود که مقامات ناتو روز پنجشنبه گفتند که پس از گفتگو های طولانی در میان اعضای این پیمان مبنی بر سهمگیری و افزایش شمار سربازان آنان در جنگ افغانستان، اعضای این ائتلاف در ارایه تعهدات کافی، کوتاه آمده اند.

نقش پاکستان

جان نیکلسن ابراز امیدواری کرد که شاهد کاهش خشونت ها در سال آینده در أفغانستان باشند، اما تحقق این امر را مربوط به تلاش و اعمال فشار بیشتر پاکستان علیه دشمن عنوان کرد.

آقای نیکلسن گفت"ما امیدواریم شاهد کاهش خشونت ها در سال آینده باشیم، اما فکر می کنم خیلی زود است در این باره چیزی گفته شود. بیشتر تحقق این امر به پاکستان ارتباط می گیرد که فشار را بر دشمن اعمال کند. اگر آنان اجازه دهند که دشمن یکبار دیگر خود را در پناهگاه های امن شان در پاکستان احیای مجدد کنند، یک سال دشواری را در پیشرو خواهیم داشت."

اما فرماندۀ نیرو های حمایت قاطع در افغانستان تاکید می ورزد که نظامیان امریکایی و نیرو های امنیتی افغان فشار شدیدی را در میدان جنگ علیه دشمن اعمال خواهند کرد و این طالبان اند که یک سال بسیار بدی را در پیش رو خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG