لینک های دسترسی

Breaking News

تأکید جنرال برتانوی بر 'مسئولیت پذیریی بیشتر' توسط افغان ها


تأکید جنرال برتانوی بر 'مسئولیت پذیریی بیشتر' توسط افغان ها
تأکید جنرال برتانوی بر 'مسئولیت پذیریی بیشتر' توسط افغان ها

بر اساس گزارش اخیر وزارت دفاع ایالات متحده در مورد امنیت و ثبات در افغانستان، حدود 90 درصد خشونت ها در سه زون ساحوی شرق، جنوب و جنوب غرب افغانستان به وقوع میپیوندد. گزارش سال 2010 را خونین ترین و پر حادثه ترین سال برای قوای بین المللی در افغانستان توصیف نموده است.

اما دگر جنرال نیک کارتر، قوماندان قوای ناتو در جنوب افغانستان میگوید که از یک سال بدینسو، تغیرات زیادی به میان آمده است که مهمترین آنها اعزام هزاران عسکر بین المللی و افزایش شمار نیرو های امنیتی افغان میباشد که البته افزایش عددی نیرو ها توأم با ارتقای قابلیت کاری آنها و دسترسی به امکانات برتر نیز میباشد.

وی علاوه نمود که "اکنون ما سوق و ادارۀ برتری داریم، سوق و اداره یک قابلیت ارزنده برای مشارکت با قوای نظامی افغان میباشد."

جنرال کارتر، که روز سه شنبه در مرکز مطالعات بین المللی و استراتیژیک واشنگتن صحبت میکرد، درک و شناسایی وضعیت را دستآورد دیگری خوانده و آنرا محصول تلاش های جنرال مک کرستل قوماندان اسبق قوای ناتو در افغانستان عنوان نمود.

این جنرال برتانوی جبهه گیری های سیاسی را یکی دیگر از عوامل ایجاد تنش و شورش تلقی نموده میگوید که اکثر مشکلات افغان ها را میتوان حتی در سطح ولسوالی ها با بحث و گفتگو حل ساخت.

جنرال کارتر میگوید عامل دیگر نا امنی در افغانستان افزایش تلفات ملکی و نفرت مردم از حملات قوای ناتو به ویژه حملات شبهنگام میباشد. وی درین مورد افزود که "ما به گونۀ مطلق درک نموده ایم که صدمات جانبی مبارزه با شورش گرایی و تلفات افراد ملکی، عملیات های ما را به گونۀ قابل ملاحظۀ غیر موثر ساخته ومردم را بر میانگیزد تا به شورشگرایی متوصل شوند."

جنرال کارتر در اخیر یکبار دیگر بر لزوم مشارکت و همکاری بیشتر میان نیرو های افغان و بین المللی، دادن حق تصمیم گیری و حاکمیت به خود افغان ها تاکید ورزید ، زیرا از دید وی معضلۀ افغانستان بیشتر از آنکه یک کارزار نظامی باشد، یک نوع آزمون سیاسی تلقی میگردد که با اعتبار بخشیدن، گسترش و تحکیم حیطۀ صلاحیت افغان ها، حکومت داری برتر، عرضۀ خدمات اجتماعی و تامین رفأ عامه میتوان به حل آن پرداخت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG