لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال رازق: طالبان در نیش کندهار شکست خورده اند


جنرال رازق و قوماندان قول اردوی ۲۰۵ اتل امروز به ولسوالی نیش رفته بودند
جنرال رازق و قوماندان قول اردوی ۲۰۵ اتل امروز به ولسوالی نیش رفته بودند

مقام‌های امنیتی کندهار می‌گویند که در نتیجۀ حملات هوایی مأموریت حمایت قاطع و نیروهایی هوایی افغان، تلفات سنگینی بر مخالفین مسلح در ولسوالی نیش کندهار وارد شده و خطر سقوط آن ولسوالی رفع گردیده است.

جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه کندهار می‌گوید که در نبرد سه هفته‌یی در ولسوالی نیش این ولایت، صد مخالف مسلح و ۱۸ تن از نظامیان افغان کشته شده اند.

طالبان مسلح در سه هفتۀ گذشته، برای سقوط‌دادن ولسوالی نیش کندهار در نزدیکی ولایت ارزگان، دو حمله انتحاری با استفاده از موتر و چند حمله پیاپی گسترده را انجام داده اند.

به گفتۀ مقام‌های افغان، در نتیجۀ مقاومت نظامیان افغان با پشتیبانی مأموریت حمایت قاطع، مخالفان مسلح مؤفق به تصرف ولسوالی نشدند.

مقام‌های امنیتی می‌گویند که اکنون، خطر سقوط آن ولسوالی رفع شده و مناطق دوردست آن نیز از وجود شورشیان پاکسازی شده است.

نیش یکی از ولسوالی‌های دوردست کندهار است که در ۱۸۰ کیلومتری مرکز آن ولایت و در هم‌جواری ولایت ارزگان موقعیت دارد.

امروز قوماندانان پولیس و اردوی افغان در ولایات جنوبی این کشور در سفری به مرکز آن ولسوالی، از آن شمار خانواده‌هایی که در نتیجۀ درگیری‌ها بیجا شده اند؛ خواستند که به مناطق اصلی شان برگردند.

جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه کندهار گفت، مخالفان مسلح برای تصرف ولسوالی نیش، از ولایات ارزگان، هلمند و مناطق مختلف کندهار، صدها جنگجو را بسیج کرده و حمله‌ای بزرگی را بر مرکز ولسوالی انجام دادند؛ اما نیروهای افغان جلو آنان را گرفتند.

او افزود "دو حمله انتحاری با استفاده از موتر را نیز انجام دادند؛ اما نتوانستند که ولسوالی را تصرف کنند. صد جنگجوی دشمن که اتباع کشورهای مختلف شامل شان بودند، کشته شدند و ۱۳۹ تن دیگر زخم برداشتند. ۱۸ تن از سربازان ما شهید شدند و ۴۰ تن دیگر زخم برداشند، از این ولسوالی تمامی شورشیان رفته اند؛ اما عملیات شبانۀ ما در بخش‌هایی از میزانی، شاه ولی‌کوت، غورک و خاکریز جریان دارد".

تورن‌جنرال داوودشاه وفادار، قوماندان قول اردوی ۲۰۵ اتل گفت که مخالفان مسلح در کندهار، ارزگان و زابل، حملات بزرگ را انجام دادند؛ اما مؤفق نشدند که یک ولسوالی را تصرف کنند.

جنرال وفادار افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هم اکنون در بخش‌های مختلف جنوب این کشور، در عملیات نظامی مصروف اند.

قوماندان قول اردوی ۲۰۵ اتل گفت "دشمن می‌خواست هر طوری که شده شش یا هفت ولایت را تصرف کند، همراه آنان کمک تروریستان کشورهای همسایه نیز بود و قصد داشتند که جغرافیای افغانستان را به دوش بخش تقسیم کنند؛ اما با توانمندی نیروهای ما به هدف شان نرسیدند. در نیش نیز دشمن در نتیجۀ حملات توپخانه‌یی، هوایی و زمینی، شکست بزرگ خوردند".

دکانداران نیش کندهار می‌گویند که در نتیجۀ عملیات‌های نظامی، از لحاظ مالی متضرر شده اند و حکومت باید غرامت بپردازد.

در همین حال، صدها خانواده از ولسوالی نیش بیجا شده اند؛ اما مقام‌ها می‌گویند که برای برگشت آنان به مناطق اصلی شان، سهولت‌ها و امکانات را فراهم می‌کنند.

طالبان در مورد کشته‌شدن جنگجویان شان در درگیری نیش کندهار، تبصره‌ای نکرده اند؛ اما هفتۀ گذشته در پیامی تیلفونی به رسانه‌ها تأیید کرده بودند که جنگجویان شان را از این ولسوالی بیرون کرده اند.

XS
SM
MD
LG