لینک های دسترسی

Breaking News

سهیلا صدیق، نخستین جنرال زن در افغانستان درگذشت


جنرال سهیلا صدیق، وزیر پیشین صحت عامۀ افغانستان به عمر ۷۲ سالگی در یکی از شفاخانه‌های شهر کابل درگذشت.

وزارت صحت عامۀ افغانستان روز جمعه چهارم دسمبر (۱۴ قوس) در خبرنامه‌ای گفت که خانم سهیلا صدیق نخستین جنرال زن در افغانستان بود و ۴۰ سال در بخش‌های مختلف طبابت، به ویژه در شفاخانه سردار محمد داوود خان خدمت کرده است.

خانم صدیق از چند سال به اینسو از بیماری الزایمر (زوال عقل) رنج می‌برد و در شفاخانۀ سردار محمد داوودخان تحت درمان قرار داشت.

رهبری وزارت صحت ضمن ابراز همدردی با خانواده و سکتور صحت افغانستان، این زن را "یک جنرال شجاع، دانا و یک طبیب صادق به وطن" عنوان کرده است.

خانم صدیق از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی به حیث وزیر صحت عامه ایفای وظیفه کرد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در اعلامیه‌ای ضمن ابراز تسلیت، درگشت خانم صدیق را یک ضایعۀ بزرگ به طب این کشور عنوان کرد.

در اعلامیۀ ارگ آمده است: "روان شاد خانم سهیلا صدیق از داکتران و جراحان مجرب و نامدار و از نخستین جنرالان زن در کشور بود که سال‌های زیادی از عمرش را در شفاخانه شهید محمد داوود خان، برای مداوای مریضان در دشوارترین شرایط، سپری کرد."

جنرال سهیلا صدیق، در سال ۱۳۲۷ خورشیدی در شهر کابل به دنیا آمده بود. او در جوانی پس از راه‌یابی به پوهنتون طب کابل، برای ادامه تحصیلا‌ت‌اش به روسیه رفت و از آنجا سند دوکتورای خود را به دست آورد.

XS
SM
MD
LG