لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال رازق اتهامات تخطی از حقوق بشر را رد کرد


جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار
جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار

کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد به روز جمعه گفت که جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت کندهار باید در ارتباط با اتهامات محاکمه شود که به گفته این کمیته شکنجه و ناپدید کردن جبری مردم را شامل میشود.

به گزارش آژانس خبری رویترز کمیته ضد شکنجه در ژینو گفته است گزارش های مختلف شکنجه در کندهار که " انواع مختلف شکنجه ، خفه کردن، پمپ کردن آب به داخل شکم و شاکهای برقی را شامل میشود" آنانرا سخت نگران کرده است.

ولی جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار و رئیس اوپراتیفی ولایات جنوبی که ۱۳ بار از حملات تروریستی جان سالم به در برده، این اتهامات را رد کرده میگوید گزارش کمیته ضد شکنجه ملل متحد عاری از حقیقت میباشد.

اوبه صدای امریکا گفت " پولیس کندهار در چوکات قانون وظایف شان را به پیش میبرند و ما ادارات پولیس ضد تروریزم و جنایی داریم، هرشخص متهم که از طرف پولیس توقیف میشود بعد از بررسی به ادارات عدلی و قضایی معرفی میگردد و جز از زندان رسمی هیچ نوع زندان شخصی نداریم".

جنرال رازق میگوید" این گزارش از طرف کسانی داده شده که از وی خواهشات شخصی دارند و وقتی خواهشات شان برآورده نه شود این نوع ادعاهای بی اساس را مطرح میکنند".

درگزارش کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد گفته شده است که این کمیته درمورد شماری از اتهامات " معتبر" نگران است که بالای جنرال رازق وارد شده و میگوید اگر او شخصاً این جرایم را مرتکب نه شده باشد به طور وسیع در جرایم شریک دانسته میشود که در آن قتل بدون محاکمه و تخلفات دیگری حقوق بشری چون داشتن زندان های شخصی شامل است".

گزارش سازمان ملل که ماه گذشته نشر شد درآن گفته شده که باوجود تعهدات رئیس جمهور محمد اشرف غنی و وضع قوانین جدید از طرف حکومت، برخورد نادرست با اسیران جنگی و شکنجه از طرف نیروهای امنیتی افغان نسبت به هر وقت گزشته افزایش یافته است.

کارشناسان مسایل افغانستان میگویند در طول بیش از ۱۵ سال گزشته در نقاط مختلف افغانستان نیروهای خارجی تحت رهبری امریکا تخطی های وسیع حقوق بشر را مرتکب شده اند. به گفته آنان نه فقط در کندهار بلکه به شمول پایتخت کابل در تعدادی زیادی از ولایات قوماندانان خود سر و مخالفین مسلح حکومت، مردم را شکنجه کرده و آزار داده اند.

آنان همچنان میگویند اتهامات این کمیته وقتی قابل اعتبار خواهد که به عوض متهم کردن یک یا دو نفر در برابر تمامی کسانی که به جنایات متهم شده اند، یکنوع برخورد نماید.

با توجه به خشونت های جاری در افغانستان ولایت کندهار که ازجمله ولایات نا امن محسوب میگردید در سالهای اخیر ازآرامش نسبی برخوردار میباشد و طالبان نه توانسته اند که مراکز عمده را در این ولایت تصرف کنند.

این کمیته سازمان ملل متحد از افغانستان خواسته است که اتهامات وارده برجنرال رازق را به صورت درست وبیطرفانه بررسی کند و تمامی افراد متهم را محاکمه کند.

XS
SM
MD
LG