لینک های دسترسی

Breaking News

مک ماستر: افغانستان دیگر لانۀ تروریزم نخواهد بود


ریاست جمهوری افغانستان سفر جنرال مک ماستر را به این کشور، مرحله‌ای جدید میان کابل و واشنگتن خواند
ریاست جمهوری افغانستان سفر جنرال مک ماستر را به این کشور، مرحله‌ای جدید میان کابل و واشنگتن خواند

مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا با تمجید از کارکرد نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و با اشاره به تعهد ایالات متحده و جامعۀ جهانی به افغانستان گفت که این کشور دیگر لانۀ تروریزم نخواهد بود.

هربرت مک ماستر امروز یک شنبه در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان در مورد امنیت، مبارزه با تروریزم، مسایل منطقه، اقتصاد، توسعه و انکشاف بحث و تبادل نظر کرد.

آقای مک ماستر، بر اساس خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان، از کارکرد حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه با فساد اداری و ایجاد اصلاحات ابراز خوشبینی کرد. او ابراز امیدواری کرد که حکومت افغانستان کسانی را به کار بگمارد که به ایجاد اصلاحات متعهد باشند.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترمپ گفت که در مقایسه با پنج سال پیش مناسبات و روابط حسنه و نیک میان کابل و واشنگتن موجود است. او از تعهد کشورش برای کمک به افغانستان به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور اطمینان داد.

این در حالی است که، حکومت افغانستان، پلان چهارسالۀ امنیتی را ترتیب داده است که دوبرابرشدن نیروهای کماندو و تجهیز نیروهای هوایی افغانستان از مهم‌ترین نکات این پلان است.

ارگ ریاست جمهوری در صفحۀ تویتر، ورود جنرال مک ماستر به کابل را خوش‌آمد گفته و از حمایت‌های دوامدار وی از افغانستان سپاسگزاری کرده است.

محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز امروز در صفحه‌ی تویترش با تایید ورود جنرال هربرت مک ‌‌ماستر همتای امریکایی‌اش به کابل نوشته است "جلسات پرباری در پیش‌رو خواهیم داشت".

از سوی دیگر، جنرال مرادعلی مراد، معاون لوی درستیز افغانستان امروز در یک نشست خبری گفت که این هیأت فردا در این وزارت با مقام‌های اردوی افغان جلسه خواهد داشت.

این در حالی است که جنرال جان نیکولسن، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع از افغانستان، گزارشی کامل از وضعیت موجود در افغانستان به کاخ سفید و کانگرس ایالات متحده امریکا پیشکش کرده و بر اساس آن خواهان افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان شده است.

جنرال مراد نیز گفت که حضور هیأت امریکایی با ریاست جنرال مک ماستر، ارزیابی تعهدات و بررسی وضعیت کنونی افغانستان و تعهدات دو طرف است.

به گفتۀ وی، مشاور شورای امنیت ملی امریکا در سفرش به افغانستان، پیشنهاداتی را که صورت گرفته و هدایتی را که از سوی حکومت جدید امریکا برای قوماندان حمایت قاطع داده شده است، پیگیری و ارزیابی می‌کند.

پیش از این، دونالد ترمپ در ۱۲ اپریل در کنفرانس مشترک خبری با ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو گفت که جنرال مک ماستر را به افغانستان می‌فرستد تا دریابد که چگونه امریکا می‌تواند در کنار افغان‌ها و متحدین‌اش در ناتو به پیشرفت‌هایی دست یابد.

با گذشت حدود سه ماه از تشکیل حکومت دونالد ترمپ استراتیژی امریکا برای افغانستان مشخص نشده است؛ اما انتظار می‌رود که ارزیابی جنرال مک ماستر تعیین‌کنندۀ این استراتیژی باشد.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان افغان، کمک امریکا را مهم می‌پندارند و به این باور اند که با گسترش نبرد در فصل جنگ، کمک‌های امریکا و ناتو می‌تواند مشکلات نظامیان افغان را کاهش دهد.

امین‌الله حبیبی، مشاور اسبق نیروهای آیساف در کابل به صدای امریکا گفت که ارزیابی پالیسی موجود امریکا در قبال افغانستان بسیار مهم است و موضع ادارۀ جدید امریکا را در رابطه به افغانستان روشن خواهد ساخت.

آقای حبیبی گفت که یکی از تغییرات در پالیسی جدید، افزایش صلاحیت نیروهای امریکایی در میدان‌های نبرد در افغانستان خواهد بود.

او افزود "احتمالاً به نیروهای خارجی اختیارات زیاد داده شود تا در میدان‌های نبرد با دست باز بجنگند و تنها مأموریت شان مبارزه با تروریزم نباشد؛ بلکه همکاری در میدان‌های جنگ با نظامیان افغان نیز شامل مأموریت خواهد بود".

پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، صلاحیت شرکت در جنگ از نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گرفته شد و مأموریت آنها تنها به مشوره و آموزش نظامیان افغان محدود گردید.

XS
SM
MD
LG