لینک های دسترسی

Breaking News

هلاکت یک عسکر ناتو و سقوط یک طیاره آلمانی در قندوز


به روز دوشنبه ناتو کشته شدن یکی از عساکر خود را طی یک حمله در جنوب افغانستان اعلان نمود.

ناتو همچنان گفت یک طیاره بدون پیلوت آلمانی به روز دوشنبه در ولایت قندور سقوط کرد. ناتو گفت طیاره بنابر عوارض تخنیکی از فعالیت باز ماند.

در یک گزارش دیگر قوای ائتلاف گزارش میدهد که یک کودک افغان کشته شده و کودک دیگر بروز یکشنبه زمانی مجروح شد که شورشیان بر یک پسته ناتو در ولسوالی وته پور ولایت کنر حمله کردند.

در خشونت های روز یکشنبه، سه عسکر ناتو طی دو انفجار جدا گانه کنار جاده در جنوب افغانستان هلاک گردیدند.

ضمنا بروز یکشنبه اجساد ده عضو گروه مسیحی ماموریت امداد بین المللی که هفته گذشته در ولایت بدخشان کشته شدند، به کابل انتقال داده شد.

در جمع افراد کشته شده ۶ امریکایی، یک آلمانی، یک برتانوی و دو افغان شامل است. اجساد آنها بروز جمعه در یک منطقه دور افتاده در آن ولایت کشف گردید.

هلری کلینتن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این عمل را شدیدا تقیبح کرده و آن را "یک عمل زشت و خشونت شدید" خواند.

طالبان مسئولیت این حمله را ادعا کرده و گروه مسیحی را به جاسوسی و کشانیدن مسلمانان به دین مسیحیت متهم ساخته است. این گروه اتهامات را رد میکند.

در یک خبر دیگر، گروه حقوق بشر افغانستان میگوید، در سال جاری در افغانستان تا کنون ۱۳۲۵ ملکی کشته شده اند که ۵ فیصد بیشتر از سال گذشته در همین وقت است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بروز یکشنبه گفت، طالبان مسئول ۶۸ فیصد کشتار ها می باشد، قوای ناتو و افغان مسئول ۲۳ فیصد، و اینکه مسئولیت بقیه را چه کس و یا گروهی به دوش دارد، معلوم نیست.

همچنان طبق به گزارش خبر نگار صدای امریکا وکیل احمد احساس، مسوولان موسسه (آی ا ایم) در کابل میگویند، کشته شدن ده کارمند این موسسه در ولایت بدخشان سبب توقف برنامه های این موسسه در افغانستان نخواهد شد.

داکتر دریک فرانس، مسوول این موسسه امروز به خبرنگاران در کابل گفت، چنین حرکات میتواند سبب کاهش برنامه کمک رسانی به مردم ناتوان گردد، اما هیچگاه مانع ادامه فعالیت های بشری این موسسه نخواهد شد.

او در مورد ترویج دین مسیحیت توسط این کارمندان گفت، این موسسه از چهل سال به اینسو در افغانستان فعالیت داشته، ولی هیچگاهی به ترویج مسیحییت نپرداخته است.

همچنان دفتر انسجام و هماهنگی موسسات غیر حکومتی (اکبر) عمل طالبان را تقبیح نموده و آنرا تخطی از قوانین بین المللی خواند. این دفتر گفت، اینگونه اعمال سبب میگردد کمک های بشری به نیازمندان نرسد.

در همین حال امروز اجساد دو افغان که همراه با این کارمندان خارجی کشته شده شدند، در شفاخانه چهار صد بستر کابل به فامیل های شان سپرده شد.

XS
SM
MD
LG