لینک های دسترسی

Breaking News

علاقمندی شرکت های آلمانی برای سرمایه گذاری در افغانستان


مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان می گویند که در نتیجه تلاش های این وزارت، تعدادی از شرکت های آلمانی به سرمایه گذاری در بخش انرژی افغانستان علاقمندی نشان داده اند.

بصیر عظیمی، معین اداری و سخنگوی وزارت انرژی و آب در مصاحبه با صدای امریکا در این مورد گفت: "بر اساس نتایج سروی و یافته های متخصصان از وضعیت بازار افغانستان که فرصت ها، شرایط سرمایه گذاری، قوانین و بستر حمایوی حکومت ایجاد کرده است، ۲۰ شرکت آلمانی علاقه گرفته اند که در سکتور انرژی افغانستان و به ویژه در انرژی قابل تجدید و تولید انرژی آفتابی سرمایه گذاری بکنند."

سرمایه گذاری یک بحث رقابتی است و کشور های متعدد دیگر منطقه نیز علاقمند جلب سرمایه گذاری خارجی می باشند، اما مسؤولان وزارت انرژی و آب می گویند که افغانستان جاذبه خوب برای سرمایه گذاری در سکتور انرژی دارد.

به گفته این کارشناسان افغانستان ۳۰۰ روز آفتابی در سال داشته و گفته می شود که ظرفیت تولید ۲۲۲ هزار میگا وات برق را تنها از انرژی آفتاب دارد .

از جانب دیگر، سیاست حمایت از سرمایه گذاری دولت هم جاذبه دیگر برای سرمایه گذاران در افغانستان تلقی می گردد.

تحلیلگران مسایل اقتصادی به رغم این که قبول دارند افغانستان جاذبه های لازم برای جلب سرمایه های خارجی را دارد، مگر آنان نبود امنیت و ثبات سیاسی را در آن کشور از آزمون های اساسی فرا راه جلب سرمایه گذاری خارجی می دانند.

آذرخش حافظی، کارشناس مسایل اقتصادی و مسؤول روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که آن کشور از لحاظ سرمایه گذاری مملو از امکانات است، مگر سرمایه گذاری بدون امنیت عملی نبوده و علاقمندی شرکت های آلمانی هم پیش از حمله مرگبار چهار راهی زنبق ابراز شده بود.

آقای حافظی افزود: "اگر ما امنیت، شفافیت و حمایت از سرمایه گذاری داشته باشیم و آن را ثابت بسازیم، میلیارد ها دالر ممکن است در افغانستان سرمایه گذاری شود."

بر اساس پلان پنج ساله وزارت انرژی و آب افغانستان، آن وزارت در نظر دارد که تا پنج سال آینده دو هزار میگا وات برق در داخل آن کشور تولید کند که از این جمله ۵۰۰ میگا وات آن از انرژی قابل تجدید یا انرژی پاک تولید خواهد شد.

افغانستان در حال حاضر ۱۶۰۰ میگا وات برق دارد که از این جمله ۱۰۰۰ میگا وات برق وارداتی از کشور های همسایه و ۶۰۰ میگا وات برق دیگر از منابع داخلی تامین می گردد که این مقدار پاسخگوی نیازمندی های افغانستان نمی باشد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG