لینک های دسترسی

Breaking News

مرکل: هشت صد سرباز آلمانی در افغانستان باقی می ماند


رهبر آلمان در یک سفر از پیش اعلام نشده در افغانستان خبر داد که کشورش پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان حضور نظامی خواهد داشت.

انگلا مرکل، نخست وزیر آلمان سایر کشور های سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) را ترغیب کرد تا به حفظ سربازان شان پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان تعهد کنند.

خانم مرکل می گوید که گفت و شنود ها در مورد موجودیت، تعداد و چگونگی حضور سربازان آن کشور و سایر اعضای ناتو در افغانستان جریان دارد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان روز گذشته از ۲۸ عضو ناتو خواست تا در مورد شمار، موقعیت و چگونگی حضور سربازان شان در افغانستان به گونۀ مستقیم با حکومت افغانستان مذاکره کنند.

تمرکز بر روند سیاسی افغانستان

انگلا مرکل به سربازان آلمانی گفت که برلین متوجه پیشرفت روند سیاسی در افغانستان خواهد بود تا آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری و شمار زیاد کار ها گرفته شود. رهبر آلمان با ابراز خوشبینی گفت "حالا شمار زیادی از سربازان و منسوبین آموزش دیدۀ پولیس افغان در سمت شمال وجود دارد و در عین زمان، روند انتقال نیز، خصوصاً در کندز، به خوبی پیش میرود و در خزان آینده نیرو های آلمانی پایگاه شان را درینجا، ترک خواهند کرد."

اما خانم مرکل گفت که باید اقتصاد افغانستان تقویت یابد و به مردم آن کشور آرزومندی بخشیده شود که در مورد آیندۀ کشور شان عزم و ارادۀ راسخ داشته باشند.

نخست وزیر آلمان روز جمعه در این دیدار به مناطق شمالی افغانستان سفر کرد، جاییکه کمتر از دو هفته پیش یک سرباز نیرو های ویژۀ آلمانی در نبرد با شورشیان کشته و یک سرباز دیگر زخم برداشت.

آلمان یگانه کشور عضو ناتو است که تا کنون به حفظ سربازانش در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ تعهد کرده است.

خانم مرکل به همراهی توماس دی مایزیر، وزیر دفاع آلمان نخست وارد شهر مزار شریف شده و پس از چند ساعت به ولایت کندز سفر کرد.

صحبت نکردن با مقامات افغان

به گفتۀ یک سخنگوی آیساف در این سفر تنها دیدار از سربازان آلمانی شامل بود و هیچ تماسی میان این دو مقام و رئیس جمهور افغانستان برقرار نشد.

آلمان با استقرار ۴۰۰۰ سرباز، پس از ایالات متحده و بریتانیا سومین کشور خارجی است که بیشترین سرباز را در افغانستان مستقر ساخته است. آلمان تعهد کرده است که ۸۰۰ سرباز خود را پس از ختم ماموریت محاربوی ناتو در افغانستان نگهدارد.

انتظار می رود که ایالات متحده حدود ۱۰ هزار سرباز خود را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان حفظ کند، اما تصمیم نهایی در این مورد تا کنون اتخاذ نشده است.

نیرو های آلمانی تا سال ۲۰۱۷ در شهر های کابل و مزار شریف حضور خواهند داشت و به نیرو های امنیتی افغان آموزش و مشاورت خواهند کرد. آلمان گفته است که پس از سال ۲۰۱۷ نیز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سرباز خود را در افغانستان حفظ خواهد کرد. اما حضور دوامدار قوای نظامی آلمان در افغانستان نیازمند دعوت رسمی از سوی حکومت افغانستان نیز می باشد.

افغانستان از دید رأی دهندگان خارجی

تصمیم نهایی در مورد ماموریت سربازان آلمانی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ از سوی حکومت جدید آن کشور که به دنبال انتخابات ماه سپتمبر رویکار خواهد آمد، اتخاذ می گردد. از نظرپرسی های عامه بر می آید که خانم مرکل برای سومین بار در انتخابات پیروز خواهد شد.

این دو مقام آلمانی در پایگاه نظامی در ولایت کندز الکیل گلی را در پای بنای یادبود از سربازان کشته شدۀ آلمانی در جنگ افغانستان گذاشتند. در این اکلیل تنها نام جزوتام نیرو های ویژۀ آلمانی درج شده بود، زیرا بر اساس قوانین نظامی آلمان نیرو های ویژه حتا پس از مرگ گمنام باقی می مانند.

از سال ۲۰۰۲ به اینسو ۳۵ سرباز آلمانی در جریان درگیری ها در افغانستان کشته شده و ۱۷ سرباز دیگر در اثر رویداد های غیر جنگی کشته شده اند که یک مثال آن کشته شدن هفت سرباز آلمانی در اثر سانحۀ هیلیکوپتر در سال ۲۰۰۲ می باشد.

دخالت نظامی آلمان در افغانستان هرچند در میان مردم آن کشور به گونۀ شدید نامحبوب گردیده است، اما احزاب عمدۀ سیاسی آلمان از این ماموریت پشتیبانی می کنند.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG