لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد آلمان از موقف ترمپ در برابر توافقنامه هسته یی ایران


آلمان می گوید که اقدام احتمالی دونالد ترمپ مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به توافقنامه هسته یی، منجر به بروز اختلافات بین ایالات متحده و اروپا خواهد شد.

سیگمار گبریل، وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه همچنین خواستار موقف یکسان کشور های اروپایی در پیوند به توافقنامه هسته یی ایران شد.

آقای گبریل به یک روزنامه آلمانی گفت: "باید برای امریکاییان بگوییم که رفتار آنان در مورد مسئله ایران، ما اروپایی ها را به یک موقف مشترک با روسیه و چین در برابر امریکا سوق خواهد داد."

وزیر خارجه آلمان بار ها علیه تصمیم احتمالی دونالد ترمپ مبنی بر تایید نکردن پایبندی ایران به توافقنامه هسته یی بین المللی صحبت کرده اما این نخستین بار است که او با این صراحت لهجه در باره پیامد های این تصمیم آقای ترمپ اظهار نظر نمود.

قرار است رئیس جمهور ترمپ احتمالاً روز جمعه استراتیژی جدید واشنگتن را در قبال ایران اعلام کند. انتظار می رود عدم تایید پایبندی ایران به توافقنامه هسته یی و درج نام سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه های دهشت افگن بخش از این استراتیژی باشد.

دونالد ترمپ توافقنامه هسته یی با ایران را "مایه شرمساری" برای امریکا و "بدترین توافقنامه" در تاریخ خوانده است.

مقام های ارشد حکومت ایالات متحده، متحدین اروپایی آن کشور و قانونگذاران برجسته امریکایی به دونالد ترمپ گفته اند که عدم تایید پایبندی ایران به توافقنامه هسته یی می تواند امریکا را منزوی کند و اهرم فشار های دیپلوماتیک را در دست ایران قرار دهد.

اداره بین المللی انرژی اتمی ملل متحد بار ها پایبندی ایران به توافقنامه هسته یی آن کشور با قدرت های جهان را تایید کرده است.

سیگمار گبریل، وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که در سیاست داخلی امریکا با توافقنامه هسته یی ایران به حیث یک "توپ فوتبال" برخورد می شود و این موضوع می تواند پیامد های جدی داشته باشد.

او افزود که روسیه انکشافات اخیر به شمول بروز اختلافات بین اروپا و ایالات متحده را با دقت زیر نظر دارد. وزیر خارجه آلمان اضافه کرد که در جهان تنها سه کشور – ایالات متحده، روسیه و چین – می تواند که جلو آغاز یک مسابقه تسلیحاتی جدید را بگیرند.

XS
SM
MD
LG