لینک های دسترسی

Breaking News

حکم اعدام یک شهروند آلمان در تهران؛ برلین دو دپلومات ایرانی را اخراج می‌کند


 جمشید شارمهد، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران
جمشید شارمهد، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران

آلمان روز چهارشنبه ۲۲فبروری ( سوم حوت) اعلام کرد که در واکنش به حکم اعدام یک شهروند این کشور، دستور اخراج دو دپلومات سفارت ایران در برلین را صادر کرده است.

انالنا بایربوک، وزیر خارجهٔ آلمان پس از صدور حکم اعدام جمشید شارمهد در بیانیهٔ گفت که برلین "دو کارمند سفارت ایران را غیر قابل قبول اعلام کرده" و "به آنها دستور داده آلمان را ترک کنند".

قوهٔ قضاییه ایران روز سه شنبه ۲۱ فبروری (دوم حوت) اعلام کرد که محکمهٔ در تهران جمشید شارمهد، شهروند آلمانی-ایرانی‌تبار را که به رهبری یک گروه تروریستی و دست داشتن در حملهٔ مرگبار بر یک مسجد متهم بود، به اعدام محکوم کرد.

وزارت خارجهٔ آلمان گفته است که بایربوک شارژدافیر سفارت ایران را اظهار کرده و گفته است: "ما از ایران می‌خواهیم که مجازات اعدام جمشید شارمهد را لغو کند و امکان تجدیدنظر عادلانه بر اساس حاکمیت قانون را برای او فراهم کند. "

جمشید شارمهد متولد ۱۳۳۴ تبعه ایران که شهروندی آلمان و اقامت در امریکا را دارد بر اساس گزارش‌ها، در سال ١٣٩٩ توسط نیروهای ایرانی از امارات متحده عرب ربوده شده بود.

اما مقامات ایرانی بدون ارایهٔ معلومات در مورد زمان و مکان عملیات گفته اند که او را در یک عملیات پیچیده بازداشت کرده اند.

اعضای خانوادهٔ این ساستمدار مخالف حکومت ایران می‌گویند که او توسط نیروهای امنیتی ایران از دوبی ربوده و به ایران انتقال داده شده است.

اسناد محکمه نشان می‌دهد که شارمهد می‌خواست ۲۳ عمل تروریستی را انجام دهد که از آن میان او توانست پنج طرح را عملی کند، به شمول بمگذاری سال ۲۰۰۸ بر یک مسجد در شیراز که در آن ۱۴ نفر کشته و ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

غزاله شارمهد دختر جمشید شارمهد روز چهارشنبه بر بی گناهی او پافشاری کرد و از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا فشارها را برای نجات او افزایش دهند.

او به خبرگزاری فرانس پرس گفت که دولت‌های اروپایی "باید از همه ابزارهای موجود در زرادخانه سیاسی خود استفاده کنند". اوفزود: "اکنون به اقدامات قهرمانانه نیاز است به اقدامات بسیار شدید".

بایربوک حکم اعدام جمشید شارمهد را روز سه‌شنبه به‌عنوان اقدام "کاملاً غیرقابل قبول" محکوم کرده بود و قول "واکنش شدید" به این تصمیم را داده بود.

باربوک گفت: "مجازات اعدام نه تنها ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است، بلکه جمشید شارمهد هرگز چیزی نزدیک به یک محاکمه عادلانه نداشته است".

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG