لینک های دسترسی

Breaking News

ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان در آستانۀ سقوط است-مقامات


حدود ۶۰۰ خانواده از گیزاب بیجا شده است
حدود ۶۰۰ خانواده از گیزاب بیجا شده است

مقامات محلی و سران قومی ولایت ارزگان می گویند که از یک نیم ماه به این سو در ولسوالی گیزاب آن ولایت جنگ شدید جریان دارد. به گفتۀ آنان اگر مسوولین در این زمینه اقدام فوری و جدی نکنند، ولسوالی یاده شده به دست طالبان خواهد افتاد.

عبدالرب، مسوول شورای انکشافی گیزاب می گوید که هم اکنون جنگ در آن ولسوالی جریان داشته و همه راه های مواصلاتی مسدود است. او افزود که کم و بیش ۶۰۰ خانواده از آن ولسوالی بیجا شده است و نیرو های حکومتی تنها بر ده در صد مربوطات آن مسلط اند.

مسوول شورای انکشافی ولسوالی گیزاب می گوید که رسیدگی به این مشکل از توان اداره ولایتی به دور بوده و باید حکومت مرکزی در این زمینه توجه کند، در غیر آن به گفتۀ وی ولسوالی یاد شده سقوط کرده و در دست طالبان خواهد افتاد.

مقام های محلی همچنان می گویند که از دو ماه به این سو تمامی کار های باز سازی در ولسوالی گیزاب متوقف بوده و مکاتب و تاسیسات آموزشی به روز شاگردان بسته است.

نور محمد، رئیس شورای محلی ولسوالی گیزاب هم ادعا دارد که طالبان مسلح ساکنان محلات تحت ادارۀ شان را مجبور می سازد که به جنگجویان آن گروه پول و نان بدهند.

نور محمد گفت که طالبان حتا جریان آب را بر ولسوالی قطع کرده اند. او افزود که زنان و کودکان بی دفاع در جریان درگیری ها در گیزاب کشته شده اند، بیماران به درمان نیازمند اند و باغ و کشتزار مردم از بین رفته است.

مقامات ملکی ولایت ارزگان نیز می پذیرند که ولسوالی گیزاب آن ولایت در آستانۀ سقوط قرار دارد. امان الله تیموری، والی ارزگان می گوید که این مشکل را با ادارۀ مرکزی در میان گذاشته است ولی تاحال به آن توجه صورت نگرفته است.

اما عبدالهادی ترین، قوماندان عملیاتی قول اردوی ۲۰۵ اتل می گوید که عملیات مسما به "باور" در آن ولسوالی آغاز شده است و یک کندک اضافی اردوی ملی در کنار نیرو های پولیس و امنیت ملی برای تامین امنیت بهتر در گیزاب مستقر شده است.

ولسوالی گیزاب یک از ولسوالی های ستراتیژیک ولایت ارزگان است که سقوط آن می تواند ولسوالی های هم مرز را در ولایت های دایکندی و غزنی نیز با تهدید جدی شورشیان مخالف دولت مواجه سازد.

XS
SM
MD
LG