لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: نام رهبر طالبان شامل فهرست تعزیرات ملل متحد شود


رئیس جمهور غنی از قاچاق مخدرات، استخراج معادن و قاچاق سنگ‌های قیمتی به عنوان منابع عمدۀ تمویل دهشت افگنان یاد کرد
رئیس جمهور غنی از قاچاق مخدرات، استخراج معادن و قاچاق سنگ‌های قیمتی به عنوان منابع عمدۀ تمویل دهشت افگنان یاد کرد

رئیس جمهور افغانستان گفته است که خواهان درج نام تمام دهشت افگنان به شمول ملا هبت‌الله رهبر طالبان در فهرست تعزیزات شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

محمد اشرف غنی در دیدار با شماری از اعضای کمیته تعزیرات ملل متحد این مطلب را بیان داشت و خواستار همکاری آن سازمان برای جلوگیری از تمویل دهشت افگنان شد.

آقای غنی گفت " باید در مقابل بعضی از کشورها که به دادن پناهگاه های امن به تروریستان و تجهیز آنان مبادرت می ورزند، موقف واضح اتخاذ گردد و روی ابعاد مختلف اینکه چگونه پول سیاه به سفید تبدیل می گردد و بالاخره به تروریستان می رسد، نیز کار صورت گیرد."

گیرارد وان بوهیمن رئیس هیأت کمیتۀ تعزیرات ملل متحد گفت که آن سازمان در روند صلح به ویژه کنترول سیستم‌های بانکی و پولی که از آن طریق دهشت افگنان تمویل می شوند، آمادۀ همکاری با حکومت افغانستان است.

کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، استخراج و قاچاق معادن و سنگ‌های قیمتی دو منبع مهمی بود که رئیس جمهور غنی از آن به عنوان منابع تمویل دهشت افگنان یاد آوری کرد.

به همین ترتیب گیرارد وان بوهیمن خواستار نظریات رئیس جمهور در زمینه روند صلح با حزب اسلامی گردید تا در روشنای آن گام های جدید و عملی برداشته شود.

پابندی به توافق صلح با حزب اسلامی

آقای غنی در رابطه به توافق صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار گفت " در مطابقت به مندرجات موافقتنامه صلح با حزب اسلامی، پابند هستیم و در زمینۀ تطبیق موافقتنامه مذکور خواهان همکاری شما می باشیم."

در همین حال حزب اسلامی افغانستان گفته است که یگانه راه حل مشکل آن کشور، برگزاری مذاکرات بین الافغانی است. حزب اسلامی حکمتیار با نشر پیامی از همه گروه های مخالف دولت به شمول طالبان خواسته است که با توسل به گفتگوهای صلح مشکلات خود را حل کرده و از "رقابت‌های مسلحانه، تلاش‌ها و استراتیژی ناروای" خود دست بکشند.

در این پیام گفته شده است که حزب اسلامی افغانستان همه ارتباطات خود را با گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده، طالبان و داعش قطع کرده است.

در همین حال سید اکبر آغا یک مقام پیشین طالبان به صدای امریکا گفت که خواست رئیس جمهور برای درج نام رهبر طالبان در فهرست تعزیرات ملل متحد، مشکل افغانستان را پیچیده تر ساخته و سد راه گفتگوهای صلح می شود.

فراخوان صلح حکومت افغانستان از همه گروه های مسلح مخالف دولت می خواهد تا از جنگ دست بکشند، سلاح خود را به زمین بگذارند، روابط شان را با گروه‌های دهشت افگن قطع کرده و از قانون اساسی افغانستان متابعت کنند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG