لینک های دسترسی

Breaking News

غنی در مراسم تاپی در ترکمنستان : افغانستان سیاست وصل دارد


رئیس جمهور غنی در این مراسم گفت امروز بعد از بیش از یک قرن جدایی، آسیای جنوبی به آسیای مرکزی از طریق افغانستان وصل میگردد.
رئیس جمهور غنی در این مراسم گفت امروز بعد از بیش از یک قرن جدایی، آسیای جنوبی به آسیای مرکزی از طریق افغانستان وصل میگردد.

صبح روز جمعه محمداشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، در رأس یک هیئت عالی‌رتبۀ دولتی به‌منظور اشتراک در مراسم اختتامیۀ کار پروژۀ تاپی از ولایت هرات عازم کشور ترکمنستان شد و به منطقۀ سلیم‌چشمۀ شهر ماری مواصلت کرد.

رئیس‌جمهور ضمن دیدار با قربانقلی بردی محمدوف رئیس‌جمهوری ترکمنستان، در مراسم اختتامیۀ پروژۀ تاپی که در آن رئیس‌جمهور ترکمنستان، صدراعظم پاکستان و وزیر دولت در امور خارجی کشور هند حضور داشتند اشتراک نمود

این مراسم صبح روز جمعه در منطقه "سلیم چشمه" ترکمنستان با حضور سران کشورهای عضو تاپی برگزار شد.

روسای جمهور افغانستان، ترکمنستان، صدراعظم پاکستان و وزیر دولت هندوستان در امور خارجه در این مراسم حضور داشتند.

رئیس جمهور غنی در این مراسم گفت افغانستان سیاست وصل دارد نه جدایی و امروز بعد از بیش از یک قرن جدایی، آسیای جنوبی به آسیای مرکزی از طریق افغانستان وصل میگردد.

آقای غنی از اراده و مدیریت رئیس جمهور ترکمنستان و همکاران شان در ارتباط به پیشرفت کار پروژه تاپی قدردانی کرده گفت تاپی یک پروژه نیست بلکه یک کوریدور انکشافی است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان همچنان گفت تاپی نشان دهنده آنست که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند روی اقتصاد بحیث یک بحث عمده می نگرند و امید است نسل آینده به این باور برسند که ما تهداب یک دیدگاه بزرگ را گذاشتیم و این دیدگاه میتواند بر فقر، افراطیت و بیکاری غالب شود.

سران کشورهای عضو تاپی پس از مراسم پایان کار تاپی در خاک ترکمنستان به وسیله خط ریل به سوی بندر تورغندی هرات در حال حرکت استند و قرار است بعد از افتتاح خط آهن ترکمنستان-هرات ؛ خط انتقال برق و فایبر نوری تاپ به شهر هرات آمده و در مراسم ویژه، افتتاح کار پروژه تاپی در خاک افغانستان اشتراک کنند.

XS
SM
MD
LG