لینک های دسترسی

Breaking News

تفاوتهای سفر غنی با سفرهای کرزی به امریکا


رئیس جمهور غنی در سفر چهار روزۀ خود به امریکا در کانگرس ایالات متحده نیز سخنرانی خواهد کرد
رئیس جمهور غنی در سفر چهار روزۀ خود به امریکا در کانگرس ایالات متحده نیز سخنرانی خواهد کرد

پس از آنکه روابط ایالات متحده و افغانستان در سالهای اخیر حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به سردترین حد خود در یک دهۀ گذشته رسید، اینک رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان به ایالات متحده سفر می کنند.

بر علاوۀ سخنرانی رهبران حکومت وحدت ملی در چندین نهاد امریکایی، آقای غنی با باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در قصر سفید دیدار کرده و نیز در کانگرس ایالات متحده سخنرانی خواهد کرد.

پرسش این است که آیا محمد اشرف غنی در سفر چهار روزۀ خود – از ۲۳ تا ۲۶ مارچ- خواهد توانست روابط بین کابل و واشنگتن را دوباره احیا کند و تعهد واشنگتن را در بخش کمکهای دراز مدت به افغانستان به دست آرد؟ تفاوت بین سفر های کرزی و غنی در چیست؟ تحلیگران در این مورد دیدگاه متفاوت دارند.

انتونی کوردسمن تحلیلگر در مرکز مطالعات ستراتیژیک در واشنگتن می گوید که رئیس جمهور غنی نیازمندی های اقتصادی و نظامی افغانستان را می داند و برنامه هایی نیز در این راستا دارد، حالانکه به گفتۀ این پژوهشگر امریکایی این امر در نزد آقای کرزی تصویر متفاوتی داشت.

آقای کوردسمن می گوید که سیل کمکهای اقتصادی جامعۀ جهانی که حامد کرزی توانست از آن سود ببرد به گونۀ چشمگیری کاهش یافته و گرفتن آن دشوار شده است.

این تحلیلگر امریکایی می افزاید که آقای کرزی درک درست از نیازمندی های اقتصادی نداشت و در پی دریافت کمکها بود. او می افزاید که رئیس جمهور غنی باید طوری پیشنهادات را آماده سازد که بر پایه های اقتصادی استوار باشد.

در همین حال سخنگوی پیشین ریاست جمهوری افغانستان این موضوع را رد می کند که آقای کرزی بدون داشتن برنامۀ مشخص به ایالات متحده سفر می کرد، بلکه به گفتۀ وی از قبل برای سفر های رئیس جمهور همه ترتیبات گرفته می شد.

وحید عمر تحلیلگر سیاسی و سخنگوی پیشین حامد کرزی می گوید که یک قسمتی از ادعا ها در مورد بی برنامه بودن کرزی ووجود فساد در حکومت وی ناشی از جنجال های سیاسی و دیپلوماتیکی بود که پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ بین آقای کرزی و حکومت امریکا به میان آمد.

آقای عمر می گوید که بخشی دیگری این موضوع به این ارتباط می گیرد که در آن زمان حکومت افغانستان ظرفیت خاص و محدود داشت و از این لحاظ توقعات امریکایی ها را نمی توانست برآورده سازد.

طرحهای قابل اعتماد

آنچه از دید تحلیلگران در سفر آقای غنی به امریکا حایز اهمیت زیاد است، طرح هایی است که وی به رئیس جمهور و سایر مقام های امریکایی ارایه خواهد کرد.

انتونی کوردسمن در مصاحبه با رادیو آشنا صدای امریکا ابراز عقیده کرد که آقای غنی با حسن نیت به ایالات متحده سفر می کند و باید طرح های معتبری را برای کسب حمایت امریکایی ها ارایه کند.

آقای کوردسمن گفت "اکثر موضوعات به این ربط می گیرد که تا چه اندازه پلانهای آقای غنی قابل اعتماد است. تقاضا برای کمک های نظامی و ملکی باید قابل اعتماد باشد. برخی از تعهداتی که در کنفرانس توکیو در مورد اصلاحات فساد اداری و ایجاد فرصت های اقتصادی تا انکشافات جدی، صورت گرفت، اینها همه موضوعاتی است که رئیس جمهور غنی در تناسب به رئیس جمهور کرزی در مورد آن اندوخته های بیشتر دارد."

اما وحید عمر می گوید که رئیس جمهور در مدت شش ماه نخست تلاش کرد که بر فعالیت های کوچکی که بر اذهان مردم بیشتر تأثیر دارد، تاکید کند. به باور او آقای غنی چنانیکه توقع می رود برنامه های همه جانبه را نخواهد توانست به واشنگتن ارایه کند.

آقای عمر گفت "کابینۀ که هنوز وزیر دفاع ندارد، چطور می تواند کمک ها را برای اردوی ملی و تجهیزات آن از امریکا توقع داشته باشد. به باور من، حکومت وحدت ملی به شکل یک پیکر ناتمام و ناتکمیل به ایالات متحده می رود و طبیعتاً این خود بر توقعات امریکا اثرگذار است".

با آنهم، قرار است قصر سفید میزبان رهبران حکومت وحدت ملی باشد. اینکه رئیس جمهور افغانستان، رئیس اجرائیه و هیات همراه شان خواهند توانست از این سفر استفادۀ اعظمی کند یانه، پس از ملاقات با رهبران و مقامات امریکایی واضح خواهد شد.

XS
SM
MD
LG