لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات نقشه صلح در اسلام آباد آغاز می شود


رئیس جمهوری افغانستان گفته است که در جستجوی صلح پایدار است
رئیس جمهوری افغانستان گفته است که در جستجوی صلح پایدار است

رئیس جمهور افغانستان می گوید که نخستین نشست چهار جانبه برای طرح جامع گفتگو های صلح به تاریخ ۱۱ جنوری ۲۰۱۶ در اسلام آباد و نشست بعدی آن در کابل برگزار خواهد شد.

محمد اشرف غنی در نشست خبری در کابل گفت که برای آوردن صلح پایدار باید نخست نقشه ای برای گفتگوها ساخته شود. او افزود که باید در مورد ابعاد و جوانب جنگ وضاحت به میان بیاید.

آقای غنی گفت که در نشست چهار جانبه در اسلام آباد باید روابط منطقه ای هم با جزئیات مشخص شود و هر گروهی که با گروه دیگر رابطه دارد، باید چگونگی آن مشخص شود.

نخستین نشست چهار جانبه به سطح معینان وزارت های خارجه افغانستان و پاکستان برگزار خواهد شد، اما به گفتۀ رئیس جمهور غنی در مراحل بعدی اگر ضرورت ایجاد شود که سطح آن بالا برود، همان وقت تصمیم گرفته خواهد شد.

رئیس جمهور غنی سفر اخیر لوی درستیز پاکستان به افغانستان را یک گام مهم دانست و گفت که در بیانیه های سه جانبه و چهار جانبه میان دو کشور تاکید شد تا آن افرادی که صلح می خواهند برای آنها یک چوکات سیاسی مطرح شود که چوکات صلح است و آن افرادی که صلح نمی خواهند برای آنها دیگر جا نیست.

وی در مورد اینکه با کدام یک از گروه های طالبان مذاکره صورت خواهد گرفت گفت" گروه های مختلف طالبان وجود دارد نه یک گروه واحد بعضی از این گروه ها از این طریق به صلح خواهند پیوست وبعضی از طریق دیگر و همه این دروازه ها جزء چهار چوبی است که نقشه راه را فراهم خواهد ساخت."

رئیس جمهور افزود که طالبان باید یا صلح و یا تروریزم را قبول کنند، او افزود که گزینۀ دیگری وجود ندارد. آقای غنی گفت "در چهار چوب همکاری چهار جانبه برای تروریزم جای تحمل نخواهد باشد و استعمال قوا، قوۀ مشروع مقابل گروه هایی که صلح را قبول نکنند روی آن موافقه شده و نقاط عملی میکانیزم های مشخص جز مذاکرات است."

او درمورد مبارزه با گروه داعش گفت که مشت حکومت در دهان داعش است و در سه روز گذشته درنتیجۀ عملیات نیروهای امنیتی ۱۶۰ جنگجوی داعش کشته شده است.

رد فرامین تقنینی

اخیراً ولسی جرگه چندین فرمان تقنینی رئیس جمهور از جمله فرمان تقنینی در مورد اصلاحات در نظام و قوانین انتخاباتی را رد نمود.

رئیس جمهور می گوید که فرامین تقنینی برای آوردن اصلاحات در قانون انتخابات به ولسی جرگه فرستاده شده است و درصورتیکه این جرگه فرامین تقنینی را رد می کند باید به گفتۀ رئیس جمهور تعدیلات را پیشنهاد نماید.

آقای غنی،گفت که کمیته گزینش هفته گذشته کار خود را شروع کرد تا اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی را بگمارد.

او افزود که کمیتۀ گزینش مطابق به قانون کار خود را پیش می برد و فرامین تقنینی تا زمانیکه آخرین مرحله اجراات را سپری نماید پا برجا می باشد و جنبه قانونی دارد.

آمادگی برای انتخابات پارلمانی

رنیس جمهور افغانستان می گوید که حکومت برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی آمادگی دارد و این انتخابات در میان تابستان و خزان سال آینده خورشیدی برگزار خواهد شد.

محمد اشرف غنی گفت که اصلاحات در نظام و شیوه انتخابات ضروری است تا انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی به موفقیت وشفافیت صورت گیرد تا تهدابی شفافیت برای انتخابات ریاست جمهوری آینده و سایر انتخابات ها باشد.

محمد اشرف غنی گفت که پس اززغور و بررسی بستۀ پیشنهادی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، اقدامات عملی را در مورد آن اتخاذ خواهد کرد.

رئیس جمهور افغانستان گفت که اعلام تاریخ دقیق انتخابات کار کمیسیون مستقل انتخابات است و به گفتۀ وی فضای سیاسی مطمین باید برای برگزاری انتخابات وجود داشته باشد.

قرار بود که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در بهار سال ۱۳۹۴ خورشیدی برگزار شود، اما به دلایل مختلف این روند تا کنون به تاخیر افتاده است.

XS
SM
MD
LG