لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: در بخش معارف مؤفق نبوده ام


رئیس جمهور غنی برای بهبود کیفیت معارف به نهادهای مربوط دستور داد تا روی نصاب معیاری به صورت جدی کار کنند.
رئیس جمهور غنی برای بهبود کیفیت معارف به نهادهای مربوط دستور داد تا روی نصاب معیاری به صورت جدی کار کنند.

رئیس جمهور افغانستان می گوید که معارف در آن کشور از نظر کمی بهبود یافته است اما به گفتۀ وی از رهگذر کیفی هنوز هم با مشکلات بنیادی دست و پنجه نرم می کند.

محمد اشرف غنی در مراسم آغاز سال نو تعلیمی ۱۳۹۵ در لیسۀ امانی با اشاره به تورم تشکیلاتی وزارت معارف گفت که اکنون شمار ریاست های آن وزارت خانه از ۸۶ به ۳۶ ریاست کاهش یافته است. او گفت که ساختار وزارت معارف باید مطابق به هدف آن باشد تا به گفتۀ وی یک ادارۀ معلم و متعلم محور ایجاد شود.

در این مراسم که شماری از اعضای شورای ملی، اعضای کابینه، سفرای مقیم کابل، برخی معلمان و شاگردان شرکت داشتند، رئیس جمهور غنی گفت که با وصف حضور پررنگ معلمان زن، حضور زنان در رده های بالایی وزارت معارف کمرنگ است و باید به گونۀ بنیادی تغییر کند.

رئیس جمهور غنی با آنکه همکاری بین‌المللی را در بخش معارف افغانستان مؤثر خواند؛ اما افزود که کمک بین‌المللی جای دیدگاه داخلی را نمی‌گیرد. او از معلمان، جامعه مدنی، علما و تمام اقشار جامعه خواست که در یک گفتمان ملی شرکت کنند تا دیدگاه ملی برای وزارت معارف ایجاد گردد.

همچنان او بر مدیریت منابع در وزارت معارف انتقاد کرد و گفت که ساختمان ۶۵۰ مکتب به دلیل عدم استفاده درست از منابع، تکمیل نشده بود.

گزارش ویدیویی در مورد را در اینجا تماشما کنید.

غنی: در بخش معارف مؤفق نبوده ام
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به وعده هایش مبنی بر توزیع زمین به معلمان، دلایل تاخیر این اقدام را برشمرد و گفت "اول این که شهرک‌های معلمین در جای غلط بود، دور از شهرها نقشه شده بود، نقشه‌ها درست نبود و از آنجا شما نمی‌توانستید بیایید."

اما آقای غنی تعهد کرد که روی طرحی کار می‌شود تا در چوکات شهر کابل و سایر ولایت‌ها، معلمان، کارمندان دولتی و نیروهای امنیتی صاحب مسکن شوند.

همچنان به گفتۀ وی غصب زمین‌های وزارت معارف از طرف ادارات دولتی، زورمندان و افراد غیرمسوول مشکلی دیگری بود که حکومت نتوانست وعده خود را در توزیع زمین‌ به معلمین عملی کند و برای استرداد آن کمیسیونی ایجاد گردید و در تمام ولایت تا کنون توانسته است ۳۶۰۰۰ جریب زمین وزارت معارف را دوباره از چنگ غاصبین بیرون کند.

رئیس جمهور بار دیگر تعهد کرد که روی امتیازات معلمین نیز فکر اساسی صورت می‌گیرد.

بهبود معارف

رئیس جمهور برای بهبود کیفیت معارف به نهادهای مربوط دستور داد تا روی نصاب معیاری به صورت جدی کار شود؛ شبکه فایبر نوری مکاتب وصل گردد و از این طریق تمام شاگردان و معلمین بتوانند با یکدیگر وصل شده و تبادل نظر کنند.

در بخش بهبود معارف به باور رئیس جمهور به حشر ملی نیاز است تا از هر طریقی سرمایه‌گذاری صورت گیرد و ثروتمندان به صندوقی که ایجاد می‌گردد، کمک کنند. او تمام نهادهای دولتی را در قبال معارف افغانستان مسؤول دانست و گفت که دولت با یک آواز در این راستا منسجم کار کنند.

پلان‌های امسال وزارت معارف

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان در مراسم امروز گفت که رهبری این وزارت مصمم است تا نظام معارف را از نگاه کمی و کیفی و زمینه عدالت تعلیمی به دور از تبعیض و سیاست زده‌گی مساعد بسازد.

آقای بلخی گفت که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی یک میلیون و ۱۰۷ هزار شاگرد جذب معارف خواهند شد که ۴۱ در صد آنان را دختران تشکیل می دهد. او گفت که ۵۹۰ مرکز تعلیمی به شمول مدارس، دارالحفاظ ها، مکتب و انستیتیوت های تخنیکی و مسکلی در سال روان ایجاد خواهد شد.

وزیر معارف افغانستان افزود که ۵۱۷ هزار سوادآموز در ۲۰ هزار و ۷۰۰ کورس در سراسر این کشور تحت آموزش قرار خواهند گرفت و ۷۸۰۰ صنف جدید در ولایت‌هایی که در اولویت قرار دارند، برای سوادآموزان برگزار خواهد شد.

وزارت معارف افغانستان تصمیم گرفته است که در سال نو در هر ولایت این کشور دو مکتب نمونه از شاگردان ممتاز را برای پسران و دختران ایجاد کند.

صدور ۸۰۰ بورس تحصیلی در بخش حرفوی و مسلکی، ایجاد سارندوی در مکاتب با لباس خاص، ایجاد میدان های ورزشی در مکاتب، ایجاد شفافیت در وزارت معارف و حسابدهی به موقع از دیگر برنامه‌هایی امسال است که آقای بلخی به آنها اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG