لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان انس حقانی را از بند آزاد می‌کند


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اعلام کرد که سه عضو ارشد گروه طالبان به شمول انس حقانی، در بدل رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی که در سال ۲۰۱۶ از سوی طالبان اختطاف شده بودند، از زندان آزاد می‌شوند.

رییس جمهور غنی گفت: "تصمیم گرفتیم که سه تن از زندانیان طالب را که از کشورهای بیرون در همکاری نزدیک و همه جانبه شرکای بین‌المللی ما دستگیر گردیده و از مدتی به این سو در توقیف خانه بگرام زیر نظارت دولت افغانستان بودند، به طور مشروط از بند رها سازیم."

به گفته آقای غنی، این افراد شامل انس حقانی پسر جلال الدین حقانی، حاجی مالی خان و عبدالرشید اند.

رییس جمهور غنی افزود: "در مشوره با شرکای بین‌المللی افغانستان و به خصوص ایالات متحده امریکا، ما میکانیزم و روشی را در پیش گرفته ایم که رهایی مشروط این سه نفر به معنای تقویت صفوف دشمن و تشدید حملات شان نخواهد شد."

آقای غنی در مورد این که شروط حکومت افغانستان برای رهایی این افراد چه است، وضاحت نداد.

یک منبع در حکومت افغانستان به صدای امریکا گفت که تا رهایی کامل استادان پوهنتون امریکایی و اطمینان از وضعیت صحی آنان، این سه عضو ارشد گروه طالبان در یک کشور سومی، تحت نظارت سازمان استخبارات ایالات متحده نگهداری خواهند شد.

این منبع افزود که تضمین گروه طالبان برای آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان نیز شامل پیش‌شرط ها برای رهایی این زندانیان است.

حکومت افغانستان در ماه میزان ۱۳۹۴ از بازداشت انس حقانی خبر داده بود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به صدای امریکا گفت که تا زمانی که این زندانیان به آنان سپرده نشده و در این مورد اطمینان حاصل نکرده اند، نمی‌توانند موقف خود را اعلام کنند.

رییس جمهور غنی گفته است که در حال حاضر یازده هزار عضو گروه طالبان در توقیف حکومت بسر می‌برند.

گروه طالبان در هشت اگست سال ۲۰۱۶ میلادی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان را که شهروندان استرالیا و ایالات متحده اند، از کابل اختطاف کردند.​

XS
SM
MD
LG