لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: طرح تغییر وضعیت جنگ را ریخته ایم


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان شرایط کنونی کشورش را دشوار خواند و برای بهبود شرایط، خواهان موقف‌گیری واضح و اتحاد شد.

رییس جمهور غنی روز سه شنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) در پیامی به مناسبت عید اضحی، سه تا شش ماه آینده را "شرایط سخت" خواند و گفت که "یک پلان فوری" ترتیب کرده تا وضعیت جنگ را تغییر دهند.

با آنهم آقای غنی در مورد این طرح معلومات بیشتر ارایه نکرد.

به گفته آقا غنی، طالبان اراده و نیت برای صلح ندارند و دولت بر "همین اساس تصمیم" خواهد گرفت.

او طالبان را مخاطب قرار داد و گفت: "با جیش محمد، لشکر طیبه و القاعده چه ارتباطی دارید؟ ایا افغانستان را میدان جنگ تروریزم بین‌المللی می‌سازید؟... مناسبات تان با جیش محمد، لشکر طیبه و القاعده به چی اساس بنیاد نهاده شده؟"

با این حال، رییس جمهور غنی در پیام عیدی‌ از چهره‌های سیاسی خواستار موقف واضح برای بهبود وضعیت شد: "نه معامله است و نه نیت معامله است. ما مردم اراده استیم نه معامله. جهان و منطقه انتظار دارند، می‌خواهند بفهمند که در سه یا شش ماه آینده افغان‎‌ها چه می‌کنند؟"

این در حالیست که در چند ماه اخیر، خشونت‌ها و درگیری میان نیروهای افغان و گروه طالبان افزایش یافته است.

آقای غنی بدون ذکر نام،‌ اما تلویحاً در واکنش به اظهارات جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر این که افغانستان یک کشور متحد نیست گفت: "یک تعداد افراد که از تاریخ ما آگاهی ندارند و با عینک کشورهای جدید تاسیس به ما نگاه می‎‌کنند به این باور استند که ما وحدت نداریم و ملت نیستیم؛ می‌گویند ملت نیستیم ... این‌ها از کجا می‌آیند، از جایی که می‌گویند طالبان مشروع است".

رییس جمهور بایدن در مورد بقای نظام در افغانستان گفته بود که اگر سیاستمداران افغان با هم کنار آمده و متحد شوند، هیچ‌گاهی نظام در آن کشور سقوط نخواهد کرد. اما افزوه بود:"هیچ کشوری هرگز نتوانسته است افغانستان را متحد سازد...افغانستان در طول تاریخ خود کشور متحدی نبوده است."

آقای غنی گفت که در میدان عمل وحدت شان را ثابت خواهند ساخت.

XS
SM
MD
LG