لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: امنیت کابل تامین است؛ طالبان: به زور وارد کابل نمی‌شویم


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که نهادهای امنیتی مسوولیت امنیت شهر کابل را به دوش داشته و به گفتۀ وی این مسوولیت "به وجه احسن" انجام می‌شود.

آقای غنی روز یکشنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) در یک پیام کوتاه ویدیویی که در فیسبوک ارگ نشر شد گفته است کسانیکه فکر "آشوبگری و چپاولگری و قطاع الطریقی" را داشته باشند با قوت تمام با آنان برخورد شود.

در همین حال طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که جنگجویان آن گروه به زور وارد شهر کابل نشده و به نقل از این اعلامیه با "طرف مقابل" گفتگو جریان دارد تا "پروسۀ انتقال به گونۀ امن و مطمین" تکمیل شود و مال و جان مردم مصوون بماند.

در اعلامیۀ طالبان گفته شده است که مسوولیت تامین امنیت شهر کابل "تا زمان تکمیل شدن روند انتقال" به دوش حکومت است.

طالبان همچنین گفته اند که آن گروه در فکر انتقامگیری از هیچ گروهی نیست و هر کسی که در هر ادارۀ نظامی و ملکی وظیفه داشته اند، در امن هستند.

در همین حال، عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت داخلۀ افغانستان در یک پیام کوتاه به باشندگان کابل اطمینان داده است که گفتگوها جریان دارد تا پس از ایجاد یک حکومت موقت، مسوولیت امنیت کابل (به طالبان) انتقال داده شود. او گفته است که انتقال مسالمت آمیز قدرت بر اساس یک توافقنامه صورت خواهد گرفت.

بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز در یک پیام ویدیویی به شهروندان کابل اطمینان داده است که امنیت آنان تامین است. آقای محمدی گفته است که نیروهای بین‌المللی مستقر در شهر کابل آمادۀ هر گونه همکاری برای تامین امنیت این شهر اند.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفت که قرار است یک هیات با صلاحیت به دوحه سفر کرده و در مورد وضعیت افغانستان به توافق برسند. او گفت تا زمانیکه توافقی صورت نگرفته است، امنیت کابل تامین است.

از سوی دیگر، سمیع سادات، مسوول عمومی امنیتی شهر کابل نیز در یک کنفرانس خبری گفت که از ورود طالبان به شهر کابل جلوگیری خواهد شد. او گفت که شمار کافی نیروهای خاص در شهر کابل مستقر شده اند و به کسی اجازه داده نخواهد شد که به زور وارد شهر شوند.

در ۲۴ ساعت گذشته چندین ولایت دیگر به شمول خوست، ننگرهار، بامیان و دایکندی و بلخ به تصرف طالبان در آمده است.

جاده‌های پر جنب و جوش کابل در روز یکشنبه خالی بود و شمار بسیار اندک مردم، عمدتاً پای پیاده، در خیابان ها تردد داشتند.

XS
SM
MD
LG