لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: انتظار داریم مذاکرات مستقیم با طالبان در یک هفته آغاز شود 


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اعلام کرد که حکومت به زودی روند رهایی ۵۰۰۰ طالب را تکمیل خواهد کرد و زمینه را برای آغاز مذاکرات صلح مساعد خواهد ساخت.

رییس جمهور غنی امروز ۲۸ جولای (هفتم اسد) در چهارمین نشست هیات بلند رتبه در کابل گفت: "با این اقدام، انتظار داریم مذاکرات مستقیم با طالبان را در مدت یک هفته آغاز کنیم."

او از طالبان خواست تا به میز مذاکره حاضر شوند و به زودی روی یک آتش‌بس دایمی و همه جانبه به نتیجه برسند.

پس از سخنرانی رییس جمهور غنی، طالبان با نشر اعلامیه‌ای آتش‌بس سه روزه را در روز های عید اعلام کردند.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای مصالحهٔ افغانستان عازم کابل شده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان ضمناً گفت که خشونت‌های طالبان سبب کشته و زخمی شدن هزاران تن از نظامیان و غیرنظامیان افغان شده است.

او افزود که از امضای توافقنامه امریکا-طالبان تا ۲۱ جولای سال جاری، ۳۵۶۰ تن از نیروهای افغان در خشونت‌های طالبان کشته و ۶۷۸۱ تن دیگر آنان زخمی شده اند.

رییس جمهور افغانستان علاوه کرد که شماری دیگری از منسوبین امنیتی افغان ناپدید اند.

آقای غنی همچنان گفت که در جریان این مدت ۳۰۷۳ غیرنظامی نیز قربانی حملات طالبان شده اند (۷۷۵ کشته و ۱۶۰۹ زخمی) و حملات راکتی طالبان بر غیرنظامیان اکنون به یک امر معمول این گروه مبدل شده است.

ریس جمهور افغانستان افزود که در این مدت ۶۸۹ غیر نظامی دیگر اختطاف شده اند.

حکومت افغانستان پیش از نیز به طالبان پیشنهاد آتش‌بس داده است، اما طالبان گفته بودند که پیش از آغاز مذاکرات، قطع جنگ پیشنهاد منطقی نیست.

این در حالی است که مقامات امریکایی، ملل متحد، ناتو، سازمان همکاری های اسلامی و کشور های منطقه از طالبان خواسته اند تا سطح خشونت‌ را کاهش دهند و مذاکرات بین الافغانی را آغاز کنند.

جنرال سکات میلر، قوماندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان می‌گوید که سطح خشونت در این کشور "بیش از حد" بلند است.

آقای میلر در واکنش به گزارش یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان گفت که بهترین راه کاهش تلفات غیر نظامیان، کاهش خشونت است.

او گفت: "خشونت باید کاهش یابد; کاهش یابد تا فرصتی برای مسیر صلح پایدار داشته باشیم."

جنرال میلر همچنان گفت که ماموریت حمایت قاطع به پایداری نیروهای افغان متعهد است و مطابق به توافق دوحه از نیروهای افغان دفاع خواهند کرد و در عقب آنان ایستاده خواهد بود.

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) با نشر یک گزارش تازه گفته است که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰میلادی، ۱۲۸۲ غیرنظامی افغان در جریان نبردها، بمباردمان و حملات انتحاری کشته و ۲۱۷۶ تن دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG