لینک های دسترسی

Breaking News

برگزاری نخستین گردهمایی 'اهل تصوف و عرفان' در ارگ


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت که حکومت متون عمده صوفیه را چاپ خواهد کرد و در زمینه ترمیم خانقاه‌های تاریخی و عمده این کشور، اقدام می‌کند.

ریاست جمهوری افغانستان برای نخستین بار گردهمایی مختص "اهل تصوف و عرفان" را در ارگ برگزار کرد.

آقای غنی در این گردهمایی گفت که برای آگاهی‌دهی جوانان از فرهنگ و ریشه تصوف در افغانستان، نیاز است تا وزارت‌های حج و اوقاف، تحصیلات عالی و اطلاعات و فرهنگ روی "نصاب جدید فرهنگی" کار کنند.

رئیس جمهور غنی گفت، دلیل این‎‌که جوانان به افراطیت روی می‌آورند این است که "فکر می‌کنند ریشه ندارند".

او افزود"جامعه در ابهام است. افراطیت یک دلیل‌اش این‌ است که ما از اصل خود بیگانه شدیم، از این خاطر، به سوی هر تعبیر مراجعه کردیم. جوانان را باید رهنمایی کنیم و این بدون رهنمایی و ریشه‌های عمیق فرهنگی ما صورت گرفته نمی‌تواند".

به گفته آقای غنی، نیاز است که صاحب‌نظران، بحث تصوف را به گونه ساده، به مردم توضیح دهند.

در همین حال، رئیس جمهور غنی، معینت "عرفان اسلامی و انسجام امور اماکن دینی" را در چهارچوب وزارت حج و اوقاف افغانستان ایجاد کرد.

علی امیری، استاد پوهنتون که در زمینه مطالعات اسلامی نیز کار کرده، به صدای امریکا گفت، تصوف بر وضعیت فرهنگی و اجتماعی افغانستان به گونۀ عمیق تأثیرگذار است.

او افزود که "بدون شک تصوف" می‌تواند در از بین بردن افکار افراطی مؤثر باشد؛ اما به گفته وی، آنچه حکومت افغانستان در این زمینه انجام می‌دهد، دشوار است "بگوییم تقویت همان تصوف تاریخی است یا خیر".

در همین حال، حیدر حمید، آگاه امور اسلامی از حکومت خواست که مباحث مضامین تعلیمات اسلامی که در پوهنتون‌ها و نهادهای آموزشی افغانستان، تدریس می‌گردد، تغییر کند.

XS
SM
MD
LG