لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: به مناسبت عید ۸۸۷ زندانی آزاد می‎شوند


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اعلام کرد که ۸۸۷ زندانی را به مناسبت عید فطر آزاد می‌کند.

رییس جمهور غنی که پس از ادای نماز عید، در ارگ سخنرانی می‌کرد گفت که این تصمیم را "به درخواست مردم و احترام به عید" گرفته است.

آقای غنی گفت: "زمانی که در جرگه مشورتی صلح اعلام کردم که ۱۷۵ زندانی را آزاد می‌کنم، از میان تالار این تقاضا مطرح شد که تعداد (زندانیانی که آزاد شوند) بیشتر شود."

او افزود: "با احترام به نظر جرگه، من از سارنوالی خواستم که یک تعداد دوسیه‌های بیشتر را در نظر بگیرد. قاضی القضات به ما مشوره دادند که اکنون قانون جزا تعدیل شده و رییس جمهور این صلاحیت را دارد که یک بخشی از زندانیان را که قبلا قابل بخشش نبودند، عفو کند. بر همین اساس، ۸۸۷ تن از زندانیان آزاد می‌شوند."

جرگه مشورتی صلح به منظور بررسی راه‌های مذاکره با گروه طالبان برگزار شده بود. با این حال آقای غنی به صورت مشخص نگفت که زندانیانی که قرار است آزاد شوند، آیا مربوط گروه طالبان اند، یا خیر.

هارون چخانسوری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که بیشتر این زندانیان افراد مربوط به گروه طالبان هستند.

سفر پاکستان

آقای غنی هم‌چنین گفت که در ۲۷ ماه جون میلادی (شش سرطان) به پاکستان سفر خواهد کرد و با مقام‌های آن کشور روی چهار موضوع به گونه مفصل صحبت خواهد کرد.

آقای غنی گفت که هیات‌های دو کشور روی موارد تعیین شده به گونه مفصل کار می‌کنند تا دیدار با عمران خان، صدراعظم پاکستان در اسلام آباد "نتایج عملی داشته باشد".

اما او تاکید کرد: "نه زود ناامید شده می‌توانیم و نه زود بسیار امیدوار شده می‌توانیم. باید به دقت پیش برویم تا به یک نقشه راه برسیم که عملی باشد و جهات تطبیقی آن مورد اعتماد متقابل باشد."

آقای غنی و آقای عمران خان هفته گذشته در عربستان سعودی ملاقات کرده بودند.

XS
SM
MD
LG