لینک های دسترسی

Breaking News

غنی در ملل متحد: جنگ افغانستان تحمیلی است


آقای غنی گفت که آزادی‌های جهان اکنون دستخوش تهدیدات دهشت افگنی شده است
آقای غنی گفت که آزادی‌های جهان اکنون دستخوش تهدیدات دهشت افگنی شده است

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مجمع عمومی ملل متحد شام سه شنبه به وقت نیویورک سخنرانی کرد.

آقای غنی به نسبت بعضی رهبران دیگر به اختصار سخنرانی کرد. موضوعات سخنرانی آقای غنی عمدتا درباره اهمیت مبارزه با تهدید دهشت افگنی در جهان، جنایت علیه بشریت، اصلاحات در تشکیل ملل متحد، قدردانی از استراتژی جدید ایالات متحده درباره افغانستان، مبارزه افغانستان با دهشت افگنی، رویکرد مصالحه و مذاکره توسط حکومت افغانستان با طالبان و دستاوردهای حکومت وحدت ملی در بخش سیاست های داخلی بود.

آقای غنی گفت "۱۶ سال پس از تراژیدی ۱۱ سپتامبر، خطر خشونت به دست عوامل غیردولتی، شکل موج پنجم خشونت سیاسی و تروریزم را به خود گرفته است."

رئیس جمهور غنی افزود که برخی از آزادی های جهان که ملل متحد برای حراست از آن تشکیل شد، اکنون در تهدید حمله دهشت افگنی است.

آقای غنی گفت "دهشت افگنی تنها حمله بر زندگی بشر نیست بلکه حمله بر مجموعه شهروندان است و حمله بر روابط مردم کشورها است." او افزود "ما باید با تهدید دهشت افگنی به حیث یک نیروی متحد مبارزه کنیم و راه حلی را برای اجندای دراز مدت خود دهشت افگنی پیدا کنیم."

افغانستان حامی حقوق بشر

آقای غنی به جرایم علیه بشریت در جهان اشاره کرد. او گفت این جرایم به ویژه "پاکسازی قومی در روهنگیا تکان دهنده است." آقای غنی افزود "سکوت طولانی آن سان سوچی غم انگیز بود. طوری که ما امیدوار بودیم او به حیث سمبول حقوق بشر اصول را در عوض قدرت انتخاب کند، کار او تکان دهنده بود."

رئیس جمهور افغانستان را قربانی خشونت جنایت علیه بشریت خواند و گفت "ما به عنوان مردمی که هنوز جرایم ضدبشری – مانند کشتار اخیر غیرنظامیان در قریه میرزا اولنگ و حملات بر مساجد در کابل و هرات و در هر جای دیگر – را تجربه می‏کنند، خواهان اضافه نمودن صدایمان در حمایت از حقوق بشر هستیم."

آقای غنی از استراتیژی جدید ایالات متحده برای افغانستان استقبال کرد و گفت که این استراتژی امریکا در قبال افغانستان نشان می دهد که طالبان و حامیان شان نمی توانند از لحاظ نظامی پیروز شوند فقط از طریق راه حل سیاسی ما می توانیم به صلح دوامدار نایل شویم."

تقاضای همکاری جامع پاکستان

آقای غنی گفت اکنون فرصت گفتگو با همسایگان افغانستان است که "چگونه با هم صادقانه کار کنیم تا تروریزم را از بین برده و افراط‎گرایی را مهار سازیم."

رئیس جمهور غنی گفت "من از پاکستان دعوت میکنم که با ما وارد یک گفت‌وگوی همهجانبه دولت با دولت روی صلح، امنیت و همکاری منطقه‌یی که منتج به رفاه میگردد، شود."

آقای غنی افزود که حکومت افغانستان ثابت ساخت که مصالحه راه حل برخورد با شورشگری است. او به مصاحله حکومت افغانستان با حزب اسلامی به عنوان مثال اشاره کرد.

آقای غنی در سخنرانی اش در مقر ملل متحد گفت که جنگ در افغانستان تحمیلی است. او گفت جهان برای ختم جنگ در افغانستان تلاش می کنند و مردم افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور برای کسب همین هدف در خط مقدم جبهه قربانی می دهند.

بخش آخر سخنرانی آقای غنی به کارکردها و دستاوردهای حکومت افغانستان در عرصه های سیاست، اقتصاد و حقوق مدنی اختصاص داشت.

جریان کامل سخنرانی آقای غنی را به زبان انگلیسی از پیوند زیر تماشا کنید.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG