لینک های دسترسی

Breaking News

درخواست غنی از علمای دین برای تسریع روند ثبت‌نام


کمیسیون مستقل انتخابات نیز می پذیرد که در شش روز گذشته روند ثبت نام رأی دهندگان بطی بوده است.
کمیسیون مستقل انتخابات نیز می پذیرد که در شش روز گذشته روند ثبت نام رأی دهندگان بطی بوده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به روز شنبه (۲۵ حمل) روند ثبت‌نام و تهیه فهرست رأی دهندگان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی را در کابل و مراکز ولایات این کشور آغاز کرد؛ اما در جریان یک هفته، این روند به گونۀ بطی پیش رفته است.

وسیمه بادغیسی، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز جمعه در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که تا روز سه شنبه (۲۸ حمل) یعنی در چهار روز نخست، بیش ۷۰ هزار شهروند ثبت‌نام کرده اند که ۲۵ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهد.

هرچند بطی بودن این پروسه حکومت و شماری از نهادهای ناظر را نگران ساخته است؛ اما خانم بادغیسی گفت که احتمال دارد تعداد ثبت نام کنندگان در اواسط و اواخر این پروسه افزایش یابد.

خانم بادغیسی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات برنامه‌های آگاهی دهی را جهت افزایش آگاهی مردم روی دست گرفته است.

در همین حال نعیم ایوب زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان "تیفا" در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا، از بطی بودن این پروسه ابراز نگرانی کرد و یکی از دلایل آنرا عدم آگاهی مردم از روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان خواند و گفت"ولایت‌های هم وجود دارد که در شش روز گذشته کم و بیش دوصد نفر ثبت نام کرده اند".

برای سرعت بخشیدن به روند پروسه ثبت‌نام رأی دهندگان، محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز روز پنجشنبه با والیان و مسؤولان امنیتی ۳۴ ولایت افغانستان از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرد و برای آنان دستوراتی داد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان گفت که آقای غنی به والیان ۳۴ ولایت دستور داد که "از مأمورین دولتی بخواهند تا خودشان و اعضای خانواده‌های آنها که واجد شرایط ثبت‌نام می‌باشند، طی هفته آینده نام‌های خویش را ثبت‌ نمایند. همچنان به مردم ولسوالی‌ها در این خصوص آگاهی‌رسانی کنند".

در خبرنامه‌ای ریاست جمهوری افغانستان آمده است که آقای غنی به وزارت حج و اوقاف نیز دستور داده که عالمان دین در خطبۀ نماز جمعه در مورد اهمیت پروسه ثبت‌نام به مردم آگاهی‌دهی کرده و آنان را برای ثبت‌نام تشویق نمایند.

رئیس‌جمهورغنی به نقش علما، متنفذین، جامعه‌مدنی، جوانان، رسانه‌ها و همه اقشار جامعه در پروسۀ انتخابات، اشاره کرده و از آنان خواست که در هماهنگی و همکاری با کمیسیون مستقل انتخابات برای تقویت آگاهی مردم تلاش نمایند و مردم را برای اشتراک در این پروسه تشویق نمایند.

روند ثبت نام رای دهندگان در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله نخست آن در کابل و مراکز ولایات آغاز شده و مرحله دوم آن در ۲۳ ثور در ولسوالی‌ها نیز آغاز می‌گردد.

XS
SM
MD
LG