لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: صلاحیت‌های شاروالان باید قانونی شود


دومین کنفرانس ملی شاروالان افغانستان در ارگ دایر شده بود
دومین کنفرانس ملی شاروالان افغانستان در ارگ دایر شده بود

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دومین کنفرانس ملی شاروالان گفت، سیستم ناکام شهری افغان‌ها را آزار می‌دهد و باید شاروالان به این مسأله توجه کند.

افغانستان از جمله کشورهایی است که حتا پایتخت آن دارای سیستم منظم شهری نیست، از ترانسپورت گرفته تا سیستم فاضلاب و آبرسانی.

حکومت افغانستان نیز می‌پذیرد که مردم هرچند مالیه صفایی شهر می‌پردازند، اما سیستم ناکام شهری آنان را آزار می‌دهد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دومین کنفرانس ملی شاروالان که در ریاست جمهوری دایر شده بود، گفت، شهر و جامعه توسط مردم ساخته می‌شود و باید به آن توجه جدی صورت گیرد.

به گفتۀ رئیس جمهور، زندگی شهری زمانی میسر می‌گردد که حکومت پلان منظم داشته باشد و باید به صورت واضح فرهنگ زندگی شهر ایجاد گردد تا برای حفاظت از شهر توجه گردد.

او با توجه به ناهماهنگی و نبود سیستم منظم شهری، تأکید کرد "صلاحیت‌های شاروالان باید قانونی شود، قبلاً صلاحیت‌ها و مسؤولیت‌های آنان روشن نبود، ما متعهد استیم که شاروالان را از طریق انتخابات برگزینیم".

افغانستان نظر به قانون، دارای پنج گونه انتخابات است، ریاست جمهوری، ولسی جرگه، شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی و انتخابات شاروالان، که هنوز انتخابات شاروالان صورت نگرفته است.

این در حالی است که به شمول کابل، شماری از شاروالی‌ها از سوی سرپرستان اداره می‌گردد.

یکی دیگر از مسایل آزمون برانگیز در مقابل شاروالان در افغانستان، غصب زمین‌های دولتی است، بر اساس ارقام ادارۀ اراضی افغانستان، حدود چهارونیم میلیون جریب زمین در سراسر این کشور غصب شده است که عمدتاً زورمندان در رأس فهرست غاصبان زمین قرار دارند.

این در حالی است که شاروالی ولایت غور روز پنجشنبه، به دلیل غصب زمین‌های این اداره از سوی زورمندان و بی‌توجهی اداره محلی به این موضوع، به رسم اعتراض؛ با بستن دروازه این اداره، فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در آورد.

رئیس جمهور افغانستان نیز می‌پذیرد که هیچ ولایت افغانستان از غصب زمین‌های دولتی در امان نبوده است و اسناد اماکن در کابل پایتخت به دلیل ناکامی حکومت، هفتاد فیصد عرفی است؛ در حالی که شهروندان باید ملکیت شرعی داشته باشند تا خود را مالک شهر احساس کنند.

کهنه بودن قوانین از معضلات دیگر پیش روی کار شاروالان است، در حال حاضر قانون شاروالی از دوران حکومت طالبان تطبیق می‌گردد. رئیس جمهور اما تأکید دارد که قوانین باید اصلاح گردد تا نظر به زمان کنونی کار شاروالان به پیش برده شود.

XS
SM
MD
LG