لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ملل متحد پس از حملات در دو طرف نوار غزه


منزل مسکونی پس از حملۀ هوایی اسراییل در غزه
منزل مسکونی پس از حملۀ هوایی اسراییل در غزه

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به بنیامین نتنیاهو گفت که کشورش متمایل به انجام مذاکرات آتش بس میان اسراییل و حماس می باشد.

اظهارات آقای اوباما در حالی بیان می شود که رهبران جهان از بر نیاز جلوگیری از یک جنگ دیگر اسراییل – فلسطین هشدار می دهند.

پیش از آن منشی عمومی سازمان ملل متحد دریک جلسۀ اضطراری شورای امنیت، از وخیم شدن بیشتر وضع و تشدید حملات در نوار غزه هشدار داد.

بن کی مون به شورای امنیت گفت که گروه های اسلامی حماس و جهادی بیش از ٥٥٠ راکت را در چند روز گذشته بر شهر های اسراییل پرتاب کرده حالانکه اسرائیل نیز بیش از ٥٠٠ حمله هوایی را در نوار غزه انجام داده است.

منشی عمومی سازمان ملل گفت "یگانه راهی که می تواند از حملۀ زمینی اسراییل به غزه جلوگیری کند اینست که حماس از پرتاب راکت به اسرائیل خود داری کند."

آقای بن این را هم گفت که ایجاب نمی کند و قابل پذیرش نیست که شهروندان ملکی هر دو طرف مرز همواره در ارعاب و وحشت از حملۀ هوایی بعدی زندگی کنند.

بن کی مون از جامعۀ بین المللی خواست تا به مساعی خویش برای جلو گیری از شدت حملات ادامه دهند و کوشش کنند یک آتش بس دوام دار حاکم شود.

آقای بن گفت"نباید بگذاریم مخربین سرنوشت را به دست خویش گیرند. کوشش کنیم تا وضع ازین بد تر نشود. هرنوع بدتر شدن وضع می تواند عواقب وخیمی را در پی داشته باشد."

واکنش ایالات متحده

وزارت خارجۀ ایالات متحده می گوید که هیچ کشوری، نباید زیر تهدید متداوم خشونت بدون تبعیض علیه افراد ملکی بی گناه، قرار داشته باشد.

جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز پنجشنبه گفت که جان کری وزیر خارجۀ این کشور در صحبت با رهبران فلسطین و اسراییل نگرانی خود و ایالات متحده را در مورد افزایش تنش ها و تمایل به توقف راکت پراگنی ابراز داشته است.

خانم ساکی گفت "درک این موضوع مهم است که حماس یک گروه دهشت افگن است. آنان حملات بدون تبعیض را علیه اسراییل انجام می دهند."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا بر حملات اسراییل در نوار غزه یکبار دیگر تاکید کرده گفت که " از حملات اسراییل هم افراد ملکی به شمول اطفال کشته می شوند که عمیقاً غم انگیز است."

از آغاز حملات هوایی اسراییل بر نوار غزه، ۹۰ فلسطینی کشته شده و تنها دو تن اسرائیلی به تعقیب اختطاف و کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی و کشته شدن انتقامجویانۀ یک نو جوان فلسطینی توسط اسرائیلی ها، زخمی شده است.

تقاضای فلسطین و اسراییل

ریاض منصور، نمایندۀ فلسطینی ها در سازمان ملل متحد، شورای امنیت را ترغیب کرد تا در قسمت حفاظت جان ملکی ها اقدام کرده، از شدت بحران کاسته و کوشش کند پروسۀ صلح را از نابودی نجات دهد.

آقای منصور می گوید"یک پیغام جدی باید به اسرائیل فرستاده شود تا از تجاوز خویش علیه مردم فلسطین اجتناب نموده و نظر به قوانین بین المللی باید به مسئولیت هایش پابند باشد

رهبران فلسطینی قبلاً هشدار داده بودند که در صدد اند اسرائیل را به خاطر خشونت برضد فلسطینی ها، به پای محکمۀ جنایات بین المللی بکشانند.

ران پروسور، نمایندۀ اسرائیل در ملل متحد گفت در حالیکه شورای امنیت در حال جلسه بوده است شش راکت دیگر از غزه به اسرائیل پرتاب شده است.

پروسور می گوید عملیات حفظ برتری به مقصد حفاظت از شهروندان اسرائیل طرح ریزی شده است.

سفیر اسراییل در سازمان ملل می گوید"در چند سال اخیر، حماس ماشین جنگی بزرگی را بوجود آورده است که در آن ده هزار راکت وجود دارد. اکنون اسرائیل می کوشد این قوای فلسطینی را مضمحل کند."

به تعقیب اجلاس شورای امنیت ملل متحد، پروسو گفت اگر فلسطینی ها خواهان تامین صلح اند در آن صورت ادارۀ فلسطینیان باید مشارکت خود را با حماس پایان بخشد.

آقای پروسور می گوید اسرائیل نمی تواند با حکومت ائتلافی که در آن دهشت افگنان حضور داشته باشند و حق زیست را برای اسرائیل ندهند مذاکره کند.

این نماینده اسرائیل همچنان شورای امنیت را ترغیب کرد، حماس را در ارتباط به پرتاب راکت نکوهش کرده و حقوق اسرائیل را برای دفاع در برابر راکت ها محفوظ بداند.

اسراییل بیست هزار سرباز ذخیرۀ خود را به منظور عملیات احتمالی زمینی در داخل غزه منسجم کرده است اما تا کنون توجه بیشتر را در بخش حملات هوایی متمرکز ساخته است.

گزارش: مارگریت بشیر، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG