لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات ممکن در چند ولسوالی غزنی برگزار نشود


تهدیدات امنیتی درچندین ولسوالی غزنی در روز انتخابات مانع رفتن رای دهندگان به پای صندوق های رای خواهد شد.

حمیده گلستانی، عضو شورای ولایتی غزنی می گوید که در ولسوالی های ناامن ناوه، اجرستان، زنخان، رشیدان، ده یک، گیلان وگیرو، مراکز رایدهی با تهدیدات امنیتی مواجه است و ممکن انتخابات در این ولسوالیها برگزار نشود.

خانم گلستانی به رادیو آشنا گفت که در این مناطق، ولسوال ها نمی توانند که به ولسوالی های شان بروند و در مرکز غزنی اند.

خانم گلستانی خاطر نشان ساخت اگر در این ولسوالی ها انتخابات هم صورت بگیرد ممکن با تقلب همراه باشد و صندوق ها از رای تقلبی پر خواهد شد و افزود که حتا در مرکز هم ممکن سهم فعال در انتخابات نداشته باشند.

محمد علی احمدی، معاون والی غزنی تایید می نماید که در چندین مرکز رای دهی در شماری ولسوالی ها تهدید امنیتی وجود دارد. اما او می گوید که آنها برای تامین امنیت انتخابات برعلاوه پولیس و اردوی ملی از پولیس محلی و شوراهای ولسوالی خواهان همکاری برای تامین امنیت مراکز رای دهی شده اند.

به گفتۀ آقای گلستانی در این ولایت ۳۹۴ مرکز رای دهی وجود دارد و در بعضی از ولسوالی ها ممکن دو یا سه مرکز رای دهی مسدود بماند و در ولسوالی ناوه که در کنترول مخالفین مسلح دولت است ۱۰ مرکز رای دهی مسدود می ماند و انتخابات در آنجا صورت نمی گیرد.

اشتراک طالبان در انتخابات؟

معاون والی غزنی می گوید که در ولسوالی های نا امن (گیرو، قرباغ، اندروگیلان) طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار مردم را گفته اند که کارت رای دهی اخذ نمایند تا آنها در زمان انتخابات به نفع خود، از آن استفاده نمایند.

آقای احمدی تائید کرد که کاندید های از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و طالبان در شورای ولایتی غزنی وجود دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات قبلا گفته بود در مناطقی که آنها بنابر تهدیدات امنیتی نمی توانند که انتخابات را برگزار کنند در ولسوالی های همجوار و یا مراکز نزدیک به آن برای رای دهندگان شرایط را مساعد می سازند تا آنها رای شانرا به صندوقها بریزند.

نورمحمد نور سخنگوی، کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آشنا گفت که تا هنوز صحبت ها با نهاد های امنیتی در این مورد جریان دارد تا آنها بتوانند زمینه رای دهی را برای رای دهندگان درمناطقی که هنوز مشکل وجود دارد، مساعد بسازند.

به گفتۀ آقای نور به همین دلیل بیش از ۳۰۰ مرکز دیگر در مناطق مختلف کشور ایجاد میشود تا رای دهندگان بتوانند به آن مراکز مراجعه نمایند.

نهاد های امنیتی اخیرا در گزارشی به کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند که از جمله ۸۶۴۵ مرکز رای دهی آنها نمی توانند که امنیت ۴۱۴ مرکز رایدهی را در یازده ولایت بگیرند.

اما نهاد های امنیتی با وجود آن گفته اند که آنها تا زمان برگزاری انتخابات تلاش می نمایند تا امنیت تمامی مراکز رای دهی را بگیرند.
XS
SM
MD
LG