لینک های دسترسی

Breaking News

غزنی آمادۀ میزبانی جشنوارۀ ثقافت اسلامی شده


مسئولان حکومتی در ولایت غزنی می گویند که آمادگی های لازم برای برگزاری جشنواره پایانی مرکزثقافت اسلامی در ولایت غزنی اتخاذ شده است.

قرار است به تاریخ چهارم ماه حوت سال جاری جشنواره پایانی مرکز ثقافت اسلامی، با حضور نمایندگان سازمان یونسکو، آیسیسکو وسفرای تمامی کشورهای اسلامی طی سه روز در ولایت غزنی و کابل برگزار شود.

محمد علی، احمدی معاون والی غزنی دراین باره به رادیوآشنا صدای امریکا گفت:" تدابیرویژه و خاص امنیتی برای برگزاری این جشنواره اتخاذ شده است که ازتاریخ ۲۰ ماه دلو امسال ما یک عملیات وسیع تصفیوی را درمرکزوتمام ولسوالی های این ولایت به راه انداختیم که تا کنون نیز ادامه دارد."

معاون والی غزنی افزود که آنان برای ۲۵۰۰ تا سه هزار نفر آمادگی گرفته اند و ازتمام ولایات افغانستان نیز، ۱۰ تا ۱۵ هزار مهمان دراین مراسم دعوت شده است.

آقای احمدی علاوه کرد:" از تمام نهادهای فرهنگی وانجمن ها در ولایات افغانستان دعوت شده است تا دراین جشنواره سه روزه صنایع دستی زنان، محصولات محلی آن ولایات وغذاهای محلی شانرا برای به نمایش گذاشتن دراین جشنواره بیاورند."

مرمت آبده های تاریخی

مسئولان اداره اطلاعات وفرهنگ غزنی نیز، ازمرمت و بازسازی ده ها آبده تاریخی و تکمیل شدن کار یک بازار زنانه دراین ولایت خبرمی دهند.

بسم الله شریفی، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" ساختمان مجتمع مرکزثقافت اسلامی که گنجایش حدود سه هزار نفر را دارا میباشد تکمیل شده، یک بازار سرپوشیده زنانه، ۶۴ بلاک یک منزله ودومنزله و ۳۰ آبده تاریخی بصورت کامل مرمت و ساخته شده است.

آقای شریفی افزود:" هشت عنوان کتاب درباره غزنی ازسوی اداره اطلاعات وفرهنگ این ولایت تهیه وترتیب شده است و ۲۰ عنوان کتاب دیگردرمورد این ولایت ازسوی وزارت اطلاعات وفرهنگ درطی سال جاری تهیه وترتیب شده است که در روز مراسم به اشتراک کنندگان اهدا می شود."

غزنی از ولایات باستانی در مرکز افغانستان است که، در ۲۴ ماه حمل سال ۱۳۹۲ رسمأ از سوی وزارت اطلاعات وفرهنگ کشور و سازمان آیسیسکو به عنوان مرکز تمدن و ثقافت کشورهای اسلامی نام گذاری شد.

تلاش ناکافی؟

ازسوی هم فرهنگیان و شماری ازباشندگان این ولایت با انتقاد از وزارت اطلاعات و فرهنگ می گویند که از فرصت پیش آمده برای غزنی استفاده آنچنانی نشده است.

محمد آصف حسینی یکی ازفرهنگیان این ولایت می گوید:" آنچه که مردم درغزنی توقع داشتند صورت نگرفته است، بطورمثال تاریخ این ولایت باید طی سیمنارهای برای مردم افغانستان بازگو می شد، تحقیق درمورد غزنی وغزنی شناسی و کارهای فرهنگی بیشتری صورت می گرفت که نگرفته است."

او افزود که تنها چند پروژه انکشافی دراین ولایت تطبیق شده است وتعدادی ازآبده های تاریخی دوره اسلامی مرمت شده که آنهم ازکیفیت پایین برخوردار میباشد.

ولایت غزنی در سال ۲۰۰۷ میلادی از سوی یونسکو به عنوان مرکز ثقافت اسلامی تعیین شده بود که در آن زمان فیصله به عمل آمد تا این شهر به گونه رسمی در سال ۲۰۱۳ میلادی مرکزتمدن وثقافت کشورهای اسلامی معرفی شود اما، به دلیل تکمیل نشدن پروژه های انکشافی و مرمت آبده های تاریخی دراین ولایت، مراسم پایانی آن به چهارم حوت سال جاری به تآخیرافتاده است.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG