لینک های دسترسی

Breaking News

کشف ده اثر باستانی در ولایت غزنی


مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی می گویند که در جریان کار ساختمانی یک کانال، ۱۰ اثر باستانی از ساحه موسوم به جاده سینمای شهر غزنی، به دست آمده است.

بشیر محمدی رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی می ‌گوید که قرار بررسی‌های ابتدایی تیم باستان شناسی ریاست اطلاعات و فرهنگ، این آثار مربوط به دوره اسلامی و عصر امپراطوری ترکان غزنی می‌باشد.

آقای محمدی به صدای امریکا گفت که این آثار در جریان کار ساختمانی کانال بدست آمد و امروز جزئیات آن ثبت و به موزیم انتقال داده شد.

اسد الله جلالزی مدیر پشین موزیم این ولایت به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که در چند سال گذشته و در جریان انکشاف شهر جدید غزنی، آثار باستانی زیاد توسط مردم کشف و به طور قاچاق به خارج از کشور انتقال داده شده است.

آقای جلالزی از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست تا در ساحات دیگر شهر غزنی حفریات وسیع و مسلکی انجام دهد و آثار تاریخی باقی مانده را پیدا و حفظ کند. او به صدای امریکا گفت: "شهر غزنی و ساحات اطراف آن بدون آسار تاریخی نیست، بناَ این آثار باید به صورت مسلکی حفاری شود."

شفیق الله قاری زاده یکی از فعالان فرهنگی در ولایت غزنی نیز از ریاست اطلاعات فرهنگ انتقاد کرد و گفت که مسوولان این ریاست میدانند شهر جدید در بستر شهر کهن دوره غزنویان ساخته می شود، ولی بدون بررسی دقیق، جواز ساخت و ساز در این ساحه به مردم داده می شود.

اما رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت غزنی می‌گوید که تمامی نوسازی و بازسازی‌ها، پس از بررسی‌های دقیق و مسلکی گروه باستان شناسی این ریاست انجام شده است.

این در حالیست که چند سال پیش در جریان ساختن یک ساختمان تجارتی در نزدیکی‌ همین ساحه، بیشتر از ۱۴ اثر باستانی کشف شد.

XS
SM
MD
LG