لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان زندان ولایت غزنی را در هم شکستند


حدود نصف زندانیان به جرایم علیه امنیت ملی متهم بودند
حدود نصف زندانیان به جرایم علیه امنیت ملی متهم بودند

مسوولان محلی غزنی می گویند که حمله طالبان، حوالی ساعت ۱۲ شب گذشته زمانی آغاز شد که شش مخالف دولت با لباس نظامی و موتر نظامی وارد این محبس شدند.

محمد علی احمدی معاون والی غزنی گفت که طالبان با انفجار یک موتر مملو از مواد انفجاری بر درب ورودی زندان، دوازه را باز کرده و سپس اتاق های زندان را به روی زندانیان گشوده و آنان را تشویق به فرار کردند.

وزارت داخلۀ افغانستان با تایید این خبر گفته است که از جمع ۴۳۶ زندانی موجود در محبس ولایت غزنی ۳۵۵ زندانی فرار کرده و ۸۱ زندانی دیگر تا هنوز در زندان باقی است.

معاون والی غزنی گفت که از جمع ۳۵ زندانی بسیار مهم این محبس، ریاست امنیت ملی افغانستان ۲۰ زندانی را پیش از وقوع رویداد شب گذشته به کابل انتقال داده بود.

آقای احمدی گفت که این حملۀ سازماندهی شده زمانی ازسوی طالبان صورت گرفت که، تصمیم برانتقال شماری از زندانیان به کابل گرفته شده بود.

مسئولین می گویند بیشتر زندانیان فراری، مربوط به گروه طالبان بوده و با انتقال شان به کابل، مخالفت نشان داده بودند.

وزارت داخله افغانستان در اعلامیۀ مطبوعاتی، حمله به زندان غزنی را یک عمل ترویستی یاد کرده و نوشته است که ۱۴۸ نفر از زندانیانی که فرار کرده اند به ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی متهم بودند و ۲۰۷ نفر دیگر جرایم جنایی داشتند.

وزارت داخله کشور گفته است که به دنبال این رویداد، وزارت داخله هیئت را به غزنی فرستاده است تا این قضیه را بصورت جدی مورد تحقیق قرار دهد.

معاون والی غزنی می گوید که طالبان به صورت گروهی از چهار اطراف مرکز شهر غزنی بر پوسته های امنیتی مرکز شهر غزنی نیز حمله کرده بودند.

همزمان با این حمله چندین هاوان نیز ازسوی طالبان بر مرکز شهر غزنی پرتاب شد که تلفات به دنبال نداشت.

عبدالجامع جامع معاون شورای ولایتی غزنی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" پس ازدرگیری بین نیروهای امنیتی وطالبان مسلح درساحه زندان، طالبان با شلیک راکت بردروازه محبس وارد آنجا شده وازتمام زندانیان خواسته تا محبس را ترک کنند".

به گفته ی آقای جامع ۳۵۳ نفر محبوس ازاین زندان، بعد ورود طالبان برداخل محبس، فرار کرده اند.

مسئولین میگویند که چهارنیروهای امنیتی افغان دراین حمله کشته وهفت نفردیگر زخمی شده اند.

گروه طالبان دراعلامیه به رسانه ها مسئولین این رویداد را برعهده گرفته وگفته اند ده نفر ازعضای آنان، با حمله بر زندان مرکز شهر غزنی، بیش از ۴۰۰ زندانی را آزاد کرده اند.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، نیز قبل از آغاز جلسه شورای وزیران با اظهار نگرانی از این رویداد، این واقعه را یکی از واقعات ناگوار درکشور خوانده است.

در گذشته نیز گروه طالبان حملاتی مشابه را انجام داده اند. به تاریخ ۲۴ جوزا ۱۳۸۷، طالبان پس از حفر یک تونل در زیر زندان ولایت قندهار و حمله به آن زندان نزدیک به هزار زندانی را فراری داده بودند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG