لینک های دسترسی

Breaking News

علاقمندی به تطبیق واکسین پولیو در غزنی بیشتر شده است - مقام‌ها


مسوولان صحی در ولایت غزنی می‌گویند که کمپاین واکسین پولیو، در آن ولایت به گونه موفقانه جریان داشته و اینبار بیشترین اطفال زیر پوشش واکسین پولیو قرار گرفته است.

به گفته مسوولان صحی این ولایت، علاقمندی مردم به واکسین پولیو نسبت به گذشته بیشتر شده و مردم اطفال شان را به خاطر تطبیق این واکسین حاضر می کنند.

داکتر فضل احمد حنیف، مسوول برنامه محو پولیو در ولایت غزنی، به صدای امریکا گفت که کمپاین واکسین پولیو به روز دوشنبه (۲۰ عقرب) هفته روان دراین ولایت آغاز شده، و قرار است تا پنج روز ادامه پیدا کند.

آقای حنیف گفت: "کمپاین فعلی در سه ولسوالی خانه به خانه و در چهار ولسوالی قسماً خانه به خانه و در سایر ولسوالی ها در کلینلک ها، مراکز صحی شخصی و دولتی تطبیق می شود."

گروه طالبان که در برخی ولسوالی‌های ولایت غزنی نفوذ دارند، کمپاین خانه به خانۀ تطبیق پولیو را "مشکوک" خوانده و در ساحات زیر سلطه یا نفوذ خود مانع تطبیق خانه به خانۀ واکسین پولیو شده اند.

اما، مقام‌های صحی افغان و نیز سازمان جهانی صحت، تطبیق کمپاین خانه به خانۀ واکسین پولیو را موثرترین روش برای محو این بیماری عنوان می‌کنند.

از سویی هم عالمان دینی در ولایت غزنی، واکسین پولیو را بی ضرر خوانده و خانواده ها را به تطبیق این واکسین برای کودکان شان ترغیب می‌کنند.

استاد معتمدی، یکی از عالمان دینی ولایت غزنی به صدای امریکا گفت که از دیدگاه دین اسلام، تطبیق واکسین پولیو کدام مشکلی ندارد.

آقای معتمدی گفت: "عقل سلیم در بدن سالم است و صحت نعمت بزرگ الهی است و از طرف دیگر وقایه بهتر از معالجه بوده. برای اینکه اطفال معصوم به فلج پولیو مصاب نشوند، مردم باید در این مورد همکاری نمایند و اطفال خویش واکسین نمایند تا ما اطفال سالم و بالآخره جامعه سالم داشته باشیم."

افغانستان و پاکستان، تنها دو کشور جهان است که هنوز هم واقعات مثبت پولیو در آن ثبت می‌شود. از آغاز سال روان میلادی تا کنون ۲۰ واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان و ۸۰ واقعۀ دیگر در پاکستان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG