لینک های دسترسی

Breaking News

توازن بین نیازمندی ها و حفظ امنیت


تلاشی یک موتر سایکل سوار توسط سربازان
تلاشی یک موتر سایکل سوار توسط سربازان

شماری ازباشندگان ولایت غزنی ازتصمیم اخیر نیروهای امنیتی مبنی بر توقف گشت و گذار موترسایکل ها دراین ولایت شکایت نموده می گویند که نیروهای امنیتی بخاطر تأمین امنیت این شهر، عبور ومرور موترسایکل ها را بند کرده است که این امرسبب بروزمشکلات درزندگی وکارهای روزمره آنان شده است.

توقف گشت وگذار موترسایکل ها درشهر غزنی ازسوی نیروهای امنیتی پس از آن صورت گرفت که دراین اواخر گراف ترورها در داخل این شهر به واسطه موترسایکل سواران نا شناس افزایش یافته است.

شماری ازباشندگان غزنی با انتقاد ازاین اقدام نیروهای امنیتی می گویند که با توقف گشت وگذار موترسایکل ها جلو ترورها ودیگر بی نظمی ها دراین ولایت گرفته نمی شود.

محمدعالم باشنده ولایت غزنی دراین باره می گوید:" موترسایکلم پلیت دارد اما نیروهای امنیتی نمی مانند که ما همراه موترسایکل درداخل شهر گشت وگذارنماییم".

این نخستین بارنیست که گشت وگذار موترسایکل ها درشهر غزنی ازسوی نیروهای امنیتی متوقف شده است، درگذشته نیزچندین بار گشت وگذار موترسایکل دراین شهربند شده بود.

اما مقامهای امنیتی این ولایت می گویند که این بار تمام موترسایکل های دارای اسناد وبدون اسناد اجازه گشت وگذار را درشهر ندارند واگر باشندگان این ولایت ازموترسایکل استفاده نمایند شدیدأ مورد مجازات قرارمی گیرند.

عزت الله باشنده دیگر غزنی می گوید با آنکه او دکاندار می باشد وبخاطر بدست آوردن اسناد موترسایکل خود مبلغ هشتاد هزار افغانی را به مصرف رسانیده است اما وی نیز اجازه گشت وگذار با موترسایکل را ندارد.

غزنی ازولایات نا آرام افغانستان است که دربسیاری از ساحات این شهر ملی بس و تکسی شهری فعالیت ندارد واکثرباشند گان این ولایت برای پیشبرد کارهای روزمره شان ازموترسایکل استفاده می کنند.

باشندگان این ولایت می گویند که با توقف موترسایکل ها هنوزهم فعالیت های تخریبی وترورها درشهر غزنی کاهش نیافته است وتنها اخلال درکارهای روزمره مردم وارد شده است.

مسئولان امنیتی غزنی می گویند که دراین اواخر طالبان مسلح با استفاده ازموترسایکل ها وتفنگچه بدون صدا دست به ترور افراد نظامی وملکی در داخل شهر می زنند وخود شان به سادگی با استفاده ازموترسایکل قادربه فرار می شوند.

درجریان دوهفته اخیر هفت نفر به شمول کارمندان دولت وافراد ملکی درشهر غزنی توسط موترسایکل سواران که مقام های دولت، عاملان آن را وابسته به گروه طالبان یاد می کنند به قتل رسیده اند.

اسدالله انصافی آمر امنیت قوماندانی امنیه غزنی می گوید که این تصمیم ازسوی مرکزهماهنگی نیروهای امنیتی گرفته شده است وتا امرثانی هیچکس اجازه گشت وگذار توسط موترسایکل را ندارد.

او افزود:" به زودی تصمیم گرفته خواهد شد تا اسناد ازسوی حکومت محلی برای شهروندان این ولایت توزیع شود تا درمواقع خاص ازآن استفاده نمایند".

این درحالیست که درسال گذشته مخالفان مسلح دولت بخاطر منع گشت وگذار موترسایکل ها درداخل شهر غزنی چندین مکتب این ولایت را مسدود کرده بودند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG