لینک های دسترسی

Breaking News

گیبریسوس: حملات هوایی اسراییل بر شفاخانه الاقصی چهار کشته برجا گذاشت


تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، ناوقت یکشنبه ۳۱ مارچ (۱۲ حمل) گفت که حملات هوایی اسراییل بر شفاخانه الاقصی سبب کشته شدن دست‌کم چهار نفر و زخمی شدن ۱۷ نفر دیگر شده است.

گیبریسوس در صفحه رسمی ایکس خود همچنین خواهان پایان حملات اسراییل بالای شفاخانه‌ها شده و گفته است که باید از بیماران،‌ کارمندان صحتی و ماموریت‌های کمک‌های بشردوستانه در غزه محافظت صورت گیرد.

او در این پیام نوشته است که حمله زمانی رخ داد که تیم سازمان جهانی صحت مصروف انجام یک ماموریت بشردوستانه بود تا نیاز‌مندی‌های این شفاخانه را ارزیابی کند. اما مقامات اسراییلی تا حالا در مورد این حمله تبصره نکرده اند.

از آغاز حملات اسراییل بر نوار غزه که پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشته گروه حماس آغاز شد،‌ هزاران نفر از خانه‌های شان متواری شده و در اطراف این شفاخانه پناه آورده اند.

این حملات در حالی صورت گرفت که مذاکرات برای آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس در قاهره، پایتخت مصر، از سر گرفته شده است.

در همین حال، وزارت صحت غزه صبح دوشنبه اول اپریل به وقت محل گزارش داد که اسراییل تانک‌ها و سایر وسایط نقلیه خود را از محوطه شفاخانه الشفا عقب می‌کشد. این اقدام چند روز پس از حملات گسترده در این ساحه صورت می‌گیرد.

گیبریسوس در یک پیام جداگانه ایکس نوشته است که پس از محاصره شفاخانه الشفا توسط نیرو‌های اسراییلی، ۲۱ بیمار در این شفاخانه جان باخته اند.

این مقام ارشد سازمان جهانی صحت در این پیام همچنین گفته است که در حال حاضر ۱۰۷ بیمار در یک ساختمان در محوطه شفاخانه با کمبود مراقبت‌ها و تجهیزات صحی مواجه اند. به گفته گیبریسوس، این بیماران از آغاز محاصره شفاخانه الشفا، چندین بار در محوطه این شفاخانه از یک محل به محل دیگر انتقال داده شده اند.

به گفته او، از روز شنبه به اینسو، برای هر ۱۵ نفر فقط یک بوتل آب باقی مانده استش، غذا به شدت محدود شده،‌ به دلیل شرایط بسیار غیر صحی، بیماری‌های واگیر در حال گسترش بوده و وضعیت افرادی که به بیماری شکر مبتلا اند،‌ وخیم‌تر می‌شود و زندگی آنان با تهدید مرگ مواجه است.

گیبریسوس بار دیگر از اسراییل خواست تا شرایط فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه را برای مردم غزه سهل‌تر کند، مردمی که بر اساس گزارش سازمان‌های بین المللی از جمله ملل متحد با قحطی مواجه اند.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، گفته است که ''در حالی که اسراییل در مورد موقفگیری خود در مذاکرات انعطاف نشان داده است، حماس موقفگیری‌های خود را تشدید کرده است."

گروه حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۶۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برند و بر اساس گزارش‌ها، ۳۳ گروگان در جریان جنگ غزه کشته شده اند.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس قرار دارد، گفته است که در حملات اسراییل بر غزه بیش از ۳۲۷۸۲ فلسطینی که اکثر آنان زنان و کودکان اند، جان باخته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG