لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض باشندگان ولایت غور وارد سومین روز شد


اعتراض مردمی در غور از سه روز بدینسو جریان دارد
اعتراض مردمی در غور از سه روز بدینسو جریان دارد

صدها تن از باشندگان ولایت غور در غرب افغانستان از صبح روز جمعه با راه اندازی حرکتی اعتراضی زیر نام "راه و روشنی" خواهان توجه جدی سران حکومت وحدت ملی به وضعیت این ولایت شدند.

در این اعتراض، فعالان مدنی، اعضای شورای ولایتی، شورای علما، داکتران، منسوبین اداره معارف و جمعی از زنان نیز شامل استند.

معترضان با برپایی خیمه‌های تحصن در مقابل ساختمان کار والی غور و ریاست فواید عامه این ولایت خواهان ساخت سرک و ایجاد بند برق در این ولایت شدند.

این افراد همچنان خواهان شامل شدن بودجه ساخت سرک های مواصلاتی این ولایت با سایر ولایات خصوصاً سرک گردن دیوال (قسمتی از دهلیز شرق به غرب افغانستان) و بند برق پوزیلچ در سند مالی سال ۱۳۹۷ افغانستان شدند.

حمید الله متحد، عضو شورای ولایتی غورريال گفت "مردانه در برابر نظام مستبد، ظالم و کور و کر ایستاد شده ایم و برای مطالبه حقوق خود که سرک و برق است تا آخرین مرحله مبارزه می‌کنیم".

معترضین غوری تاکید کردند، تا زمانی که حکومت به خواست آنان توجه نکند به اعتراضات خود در این ولایت ادامه خواهند داد.

آنها همچنان خواهان سهم دهی بیشتر به باشندگان این ولایت در پست های سیاسی کشور شدند.

مولوی عصمت الله ندیم، رئیس شورای علمای این ولایت، گفت "ما مشارکت سیاسی می‌خواهیم و آرزومندیم که مردم غور بیشتر از این در یأس و ناامیدی قرار داده نشوند، در غیر آن بی‌تفاوت نخواهیم نشست".

ضیاالحق مبین، یکی از فعالان مدنی ولایت غور، نیز گفت که در یک و نیم دهه گذشته، هیچ کار بنیادی در این ولایت صورت نگرفته و تداوم این روند باعث عدم سهم گیری غوریان درانتخابات پیش رو خواهد شد.

مقام‌های محلی غور اما گفته اند، اعتراض و خواست های باشنده‌های این ولایت را با مقام‌های مرکزی در میان گذاشته و منتظر پاسخ رئیس جمهور غنی در مورد می باشند.

غلام ناصر خاضع، والی ولایت غور، گفت "در هر دو مورد مردم غور حق دارند که بخواهند و اعتراضات شان مدنی است و قطعنامه خود را صادر کردند که ما آنرا با مقام های بلند حکومتی از طریق اداره ارگان های محل با ضمیمه اجرات دیروز خود روان کردیم و حالا منتظر تماس رئیس جمهور استیم که یک پیام خوب و جواب قانع کننده را بشنویم".

روز گذشته نیز ده ها تن از جوانان و محصلین ولایت غور مقیم هرات با متهم کردن حکومت به بی‌پروایی در حل مشکلات باشندگان این ولایت هشدار داده بودند که در صورت تداوم این روند، روابط خود با حکومت وحدت ملی را قطع خواهند کرد.

نام همایش اعتراضی غوری‌ها شباهت بسیار زیادی با "جنبش روشنایی" دارد که سال گذشته از سوی باشندگان ولایت‌های مرکزی چون بامیان و دایکندی در اعتراض به عدم توجه حکومت افغانستان در راستای توسعه و بازسازی و رساندن انرژی برق به این ولایت‌ها صورت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG