لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: مراکز آموزشی دختران در افغانستان سال آینده بازگشایی می‌شود


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که سال آینده تمام مکاتب و پوهنتون‌ها در افغانستان به روی دختران بازگشایی می‌شود.

آقای مجاهد روز پنجشنبه ۲۵ نومبر (پنجم قوس) در همایشی زیر نام "وحدت ملی و صلح پایدار در پرتو عدالت اسلامی" که از سوی اهل تشیع برگزار شده بود، از تلاش‌ها برای ایجاد میکانیزم آموزشی دختران خبر داد که به گفتۀ وی با اصول اسلامی و ملی مطابقت داشته باشد.

آقای مجاهد گفت: "پروسۀ تعلیمی ما نیاز به یک تحقیق علما دارد، علمای کرام ما خواهند نشست، راه‌های شرعی، مصوونیت شرعی، مصوونیت فزیکی و روحی، را به خانم‌ها ایجاد خواهند کرد. انشاالله در سال آینده درس‌های ما و پوهنتون‌های ما آغاز خواهد شد، این پرابلم مهم حل خواهد شد."

جعفر مهدوی، عضو پیشین ولسی جرگۀ افغانستان نیز در این همایش گفت که سال آینده شاهد بازگشایی مراکز آموزشی به روی دختران صنف ششم و بالاتر از آن خواهیم بود.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مکاتب به روی دانش آموزان پسر باز شد، اما در اکثر ولایت‌ها دختران صنف ششم به بالا از رفتن به مکتب محروم شده اند که واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی را در پی داشت.

در واکنش‌ به انتقادات، طالبان تاکید کرده اند که باید محیط امن آموزشی برای دختران ایجاد شود و به گفتۀ مقام‌های این گروه، کار در این زمینه جریان دارد.

پیش از این وحیدالله هاشمی، مدیر برنامه‌ها و کمک‌های خارجی وزارت معارف حکومت طالبان به خبرگزاری رویترز گفته بود که تحریک طالبان متعهد به آموزش دختران است و در حال کار بر روی راه هایی برای بازگرداندن آنان به مکاتب است.

آقای هاشمی گفته است که هیچ معلم زن از وظیفه سبک‌دوش نشده و این "پیام مثبتی به جهان است که ما روی میکانیزمی کار می‌کنیم. ما روی حذف آنان از مکاتب و پوهنتون هایمان کار نمی کنیم."

XS
SM
MD
LG