لینک های دسترسی

Breaking News

ستانکزی: انسداد مکاتب دختران هیچ دلیل شرعی ندارد، مکاتب هرچه عاجل بازگشایی شوند


شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان با تاکید بر بازگشایی هرچه عاجل مکاتب به روی دختران و پسران می‌گوید که هیچ ممانعتی در این زمینه وجود ندارد.

آقای ستانکزی امروز سه شنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) در سخنرانی در نشست روز جهانی گردشگری در کابل گفت که هیچ کسی از فرضیت تعلیم انکار نمی‌تواند و به گفتۀ او، همۀ مردم خواستار بازگشایی مکاتب دختران اند.

همچنان او گفت که بسته‌بودن مکاتب به روی دختران هیچ دلیل شرعی ندارد و تاکید کرد که تمام علمای جید افغانستان موافقت دارند که هرچه عاجل زمینۀ تعلیم دختران فراهم شود.

آقای ستانکزی گفت: "من چندین بار گفته ام و حالا هم با الفاظ صریح می‌گویم که تعلیم بر مرد و زن فرض است. حرف مهم این است که باید تعلیم و تربیه باز شود، بدون تبعیض به روی زن و مردم باز شود. علما هستند، هیچ کسی از فرضیت آن انکار نمی‌تواند، تعلیم مطلق فرض است بر زن و مرد، باید دروازه‌های مکاتب و مدارس به روی همه هرچه عاجل باز شود".

او تایید کرد که برخی مشکلات تخنیکی وجود دارد، ولی تاکید کرد که اگر حکومت طالبان می‌خواهد وحدت ملی را مستحکم کند، باید با بازگشایی مکاتب دخترانه زمینۀ آموزش آزادانه را برای همگان فراهم کند.

همچنان او به نحوی بر کارمندان وزارت معارف انتقاد کرد و گفت که آن وزارت مکلف است و وظیفه دارد که مشکلات شان را که هر از گاهی دلیل می‌آورند، هرچه زودتر حل کنند.

به گفتۀ ستانکزی، به هر اندازه که بسته‌بودن مکاتب دیر دوام کند، مشکلات بیشتر شده و از نظر او ملت از حکومت آن گروه فاصله خواهد گرفت.

این در حالی است که با وجود تاکید پیهم برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، نورالله منیر، سرپرست پیشین وزارت معارف حکومت طالبان به تاریخ ۱۱ سپتمبر گفت که در مناطق دورافتاده مردم نمی‌خواهند که دختران ۱۶ سالۀ خود را به مکتب بفرستند.

اما پس از اظهارات این مقام طالبان، شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی تصاویر و ویدیوهای مردم را در چندین ولایت به شمول قندهار نشر کردند که آنان خواهان بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم استند.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱، عملکرد وزرات معارف این گروه همواره جنجال بر انگیز بوده است. با وجودیکه گروه طالبان تعهد کرده بود تا در ماه مارچ سال روان میلادی همه مکاتب دختران را بازگشایی کند، دختران بالاتر از صنف ششم هنوز هم از رفتن به مکتب محروم مانده اند.

با آنهم طالبان گفته اند که آنان روی طرحی کار می‌کنند تا مکاتب دختران متوسطه و لیسه دو باره باز شود، اما زمان مشخصی برای بازگشایی مکاتب دختران را تعیین نکرده اند.

انتقاد از پرواز طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی

آقای ستانکزی از در بخش از سخنانش از پرواز طیاره‌های بی‌پیلوت ایالات متحده در حریم هوایی افغانستان انتقاد کرد و گفت که ایالات متحده توافقنامۀ دوحه را با این اقدام نقض کرده است.
او گفت که شواهدی مبنی بر اینکه این طیاره‌ها در کجا مستقر استند، وجود دارد، اما بیشتر جزییاتی ارایه نکرد.

این در حالی است که گزارش‌هایی از پرواز طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی در شماری از ولایات به شمول کابل نشر شده است.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته بود که این کار "ادامۀ تجاوز" و نقض حریم افغانستان است.

آقای مجاهد حدود یک ماه قبل گفته بود که طالبان در مورد پرواز طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی در حریم هوایی افغانستان با مقام‌های ایالات متحده صحبت کرده اند و به گفتۀ وی پرواز این طیاره‌ها در فضای افغانستان باید متوقف شود.

حدود دو ماه قبل، ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در نتیجۀ حملۀ طیاره بی‌پیلوت ایالات متحده در ساحۀ شیرپور کابل کشته شد، آنچه طالبان را به واکنش تند واداشت.

حکومت طالبان گفته است که کشته شدن الظواهری هنوز هم در حد ادعا باقی‌مانده است و در اثر این حمله همه چیز در خانه‌ای که هدف حمله قرار گرفته، از بین رفته و جسدی در آنجا پیدا نشده است.

حکومت فراگیر

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ طالبان گفت که حکومت آن گروه فراگیر است و به گفتۀ وی کسی حق مداخله در امور داخلی افغانستان را ندارد.

اخیراً نمایندگان امریکا، اتحادیۀ اروپا و برخی از کشورهای دیگر پایداری صلح و ثبات در افغانستان را مستلزم گفتگوهای ملی و معتبر در این کشور عنوان کرده و گفته اند که اگر یک حکومت فراگیر و پاسخگو از طریق یک فرایند معتبر ایجاد نشود، ممکن درگیری‌های مسلحانه در این کشور افزایش یابد.

پیش از این نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان به تاریخ ۲۲ سپتمبر (۳۰ سنبله) گفت که اگر طالبان می‌خواهند با جهان روابط عادی داشته باشند، باید به خواست‌های جامعهٔ بین المللی گوش فرا دهند.

رینا امیری گفته است که وزرای خارجه و مقامات ارشد "پاکستان، قطر، ترکیه، اوزبیکستان و نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان موافق اند که حکومت همه‌شمول، حقوق بشر، به ویژه حقوق دسترسی کار و آموزش زنان و دختران، کلید روابط عادی با طالبان است."

XS
SM
MD
LG