لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش پیروان اسلام در جهان


زنان مسلمان در اندونیزیا
زنان مسلمان در اندونیزیا

بر اساس یک نظر خواهی که توسط یک گروه سروی متنفذ انجام شده است، پیش بینی میشود که دین اسلام تا قبل از ختم قرن ۲۱، در سراسر جهان از مسیحیت پیشی گرفته و پیروان آن افزایش خواهد یافت.

مرکز پژوهشی پو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی تعداد مسلمانان را در جهان ۱.۶ میلیارد نفر گزارش داده بود که بعد از مسیحیان در رده دوم قرار داشت، اما حال پیش گویی ها تا آخر قرن ۲۱ این رقم را تغیر داده است.

کانرد هکت، عضو مرکز پژوهشی پو می گوید پیش بینی میشود که تا سال ۲۰۷۰ میلادی، تعداد مسیحی ها و مسلمان ها در جهان، مساوی شود.

هکت با جمع بندی نظر خواهی این نهاد گفت که اسلام در حال حاضر به صورت بسیار سریع در سراسر جهان در حال رشد است. او می گوید دلیل این رشد میزان بلند تولدات و نفوس زیاد نوجوانان میباشد نه رو آوردن افراد جدید به دین اسلام.

هکت می گوید به گفته کارشناسان اگر فراتر از سر خط خبری که از این مطالعه نشاُت کرده است نگاه کنیم، تصویر دقیق تری از این روند روشن تر میشود.

در مجموع رشد نفوس در افریقا، محرک این تغیر در بین مسلمانان و مسیحیان میباشد. تا وسط قرن ۲۱، افریقا جایگاه ۴۰ در صد از پیروان مسیحیت خواهد بود.

هکت می گوید نظر خواهی نشان میدهد که نفوس مسیحیان نیز در جهان بیشتر خواهد شد. او می گوید تا به حال، به نظر میرسد هم برای مسلمانان و هم برای مسیحیان این خبر خوبی است.

اما برای بودایی ها که به صورت مسلسل در همان حدود نیم ملیارد پیرو باقی خواهند ماند، این خبر نا خوشایند است.

دیوید وواس، استاد نفوس شناسی که بریتانوی است می گوید تعداد بیشتر یک جمعیت، تضمین کننده برتری آن نمی باشد.

او می گوید آنچه واقعاً اهمیت دارد، سودمندی اقتصادی و فرهنگی این جمعیت میباشد. آیا آن کشور قادر خواهد بود تا شمار نفوس خود را با نفوذ در اقتصاد جهانی و همچنان با قدرت نرم یا توانایی تأثیرگذاری بر دیگران برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار، تطابق دهد. به عقیده دیوید وواس، در این راستا در حال حاضر، غرب هنوز هم در موقف رهبری قرار دارد.

مسلمانان در ۴۹ کشور جهان اکثریت دارند که بزرگترین آن اندونزیا میباشد که بیشتر از ۸۷ در صد از جمعیت آن مسلمان است. اما جمعیت مسلمان در قاره افریقا از دیگر قاره ها بیشتر است و قراریکه آمار ها نشان میدهد این جمعیت به سرعت در حال رشد میباشد.

با آنهم، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که اندازه گیری هویت مذهبی یک علم دقیق نیست و روند تغیر نفوس می تواند با حوادث پیش بینی نشده تغییرکند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG