لینک های دسترسی

Breaking News

گراهام: رفتار ایران ایجاب طرح معاملۀ جدیدی را می کند


لنزی گراهام، سناتور جمهوریخواه
لنزی گراهام، سناتور جمهوریخواه

لنزی گراهام، سناتور ارشد جمهوریخواه، همانند رئیس جمهور ترمپ به این باور است که معامله با ایران، یک توافقنامۀ خوبی نبوده است.

آقای گراهام می گوید که وضع موجود "غیر قابل پذیرش بوده و معامله با ایران یک توافقنامۀ بدی برای جهان است".

این سناتور جمهوریخواه به صدای امریکا یکی از دلایل بد بودن این توفقنامه را برشمرده گفت که "پس از گذشت ۱۵ سال، بر اساس این توافقنامه، بدون در نظر داشت رفتار ایران، تهران می تواند یورانیم خود را به کرات غنی بسازد."

آقای گراهام می افزاید، اعراب خواهند دید که دسترسی ایران به سلاح اتمی، اجتناب ناپذیر می باشد و آنان[ایران]، به این سلاح دسترسی خواهند یافت.

اما، اگر یک کشور به سلاح اتمی دست یافت، پس از آن، به باور این سناتور جمهوریخواه، "رقابت کشور های برای دسترسی به سلاح اتمی آغاز خواهد شد".

کانگرس ایالات متحده در مورد گزینه های اضافی روی معاملۀ هسته یی ایران غور می کند.

لنزی گراهام با هشدار به ایران گفت که اگر تهران در پی انکشاف میزائیل های بالستیک باشد که در مغایرت با فیصله نامه ملل متحد قرار دارد، ایالات متحده یکبار دیگر تعزیرات را بر آن کشور وضع خواهد کرد.

آقای گراهام می افزاید"اگر تهران مانع دسترسی ناظرین به ساحاتی گردد که می خواهند از آن بررسی کنند در آن صورت ما دوباره تعزیرات وضع خواهیم کرد. و اگر پس از ۱۵ سال ایران هنوز هم تمویل کنندۀ دهشت افگنی باشد، ما نظارت بر تهران را حفظ خواهیم کرد."

اظهارات رئیس جمهور ترمپ در مورد عدم پابندی ایران به توافقنامۀ هسته ای در حالی صورت می گیرد که اکثر اعضای کانگرس و حتی برخی اعضای کابینۀ رئیس جمهور به این باور اند که تهران از مواد توافقنامه که در زمان حکومت بارک اوباما صورت گرفته، سر باز نزده است.

مصاحبه با لنزی گراهام، سناتور جمهوریخواه در کمیتۀ روابط نظامی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00

اتحادیۀ اروپایی و کشور های شامل در توافقنامه نیز به همین باور اند که ایران معامله را نقض نکرده و آنان گفته اند که به آن توافقنامه پابند خواهند ماند.

اما، سناتور گراهام می گوید که معامله با ایران یک توافق اجرایی است نه یک پیمان.

سناتور گراهام می گوید"من گفتم که بیاید این را به یک پیمان مبدل سازیم. آنان گفتند نه، به خاطریکه یک پیمان، دولت بعدی را متعهد به آن قرار می دهد."

سناتور گراهام می افزاید، ازینکه رئیس جمهور ترمپ آن را فسخ نکرد و از بین نبرده خورسند است.

آقای گراهام افزود که رئیس جمهور ترمپ به این خاطر توافقنامه را تایید نکرد کهمزایای به دست آمده از آن به ایران، ارزش آنچه را ندارد که امریکا به دست می آورد.

این سناتور جمهوریخواه به سوال در مورد نقض یا عدم نقض توافقنامه توسط ایران ابراز بی خبری کرده گفت که بعضی مردم می گویند که ایران توافقنامه را نقض کرده است.

آقای گراهام گفت"من می گویم که هدف توافقنامه این بود تا ایران را مردمان بهتر ساخته و آنان را وارد خانواده و جامعۀ جهانی سازد. من می گویم که از زمان دسترسی به این توافقنامه آنان ]ایرانی ها[، مردمان بدتری شدند".

لنزی گراهام تاکید کرد که با درنظر داشت این دلایل، معاملۀ هسته یی با ایران، معاملۀ بدی بوده و قبل از آنکه بسیار دیر شود، باید جلو ایرانی ها را گرفت.

آقای گراهام گفت که برای به دست آوردن ۶۰ رای مورد نیاز به منظور غور روی قانون جدید علیه ایران، با دموکرات ها کار می کند. اما؛ اگر در این اقدام ناکام شود، لنزی گراهام می گوید که به دنبال "گرفتن رای اکثریت" خواهد شد تا بر اساس قانون موجوده، بر ایران تعزیرات وضع کند.

XS
SM
MD
LG