لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی باغداران هرات از کاهش محصولات انگور


ولایت هرات همواره یکی از عمده ترین مراکز تولید انگور در افغانستان بوده و سالانه بیشتر از صدها هزار متریک تن انگور از باغهای این ولایت بدست می آید.

اما حالا و بعد از گذشت چند ماه از برداشت محصولات انگور، مسئولان اداره زراعت این ولایت از کاهش ۳۰ فیصدی این میوه نسبت به سال گذشته خبر می دهند.

بشیر احمد احمدی، مدیر ترویج اداره زراعت هرات، می گوید سال گذشته از تاکستان های این ولایت ۱۶۵هزار متریک تن انگور برداشت کرده اند که امسال بر اثر سردی ناگهانی هوا و یخ زده گی تاکستان های انگور این امار با کاهش قابل ملاحظه ای روبرو شده است.

احمدی گفت آنها در تلاش استند تا با ایجاد باغ های تجارتی انگور در دو ولسوالی این ولایت طی چند سال آینده ، محصولی را برداشت نمایند که قابلیت صادرات به مارکیت های جهانی را داشته باشد.

اما عبدالاحد رحمانی رییس اتحادیه میوه فروشان در زون غرب باوری متفاوت دارد.

او می گوید باغداران هراتی زمانی میتوانند محصولات انگور خود را به کشورهای دیگر صادر کنند که مسئولین دولتی زمینه نگهداری و انتقال میوه جات را برای آنان فراهم نمایند.

آقای رحمانی در ادامه در مورد رقابت های منفی کشورهای همسایه برای وارد نمودن ضربه به تولیدات دهقانان در داخل کشور صحبت کرد.

همزمان حاجی محمد نعیم مسئول اتحادیه باغداران ولایت هرات نیز می گوید در سال روان حدود ۱۰۰ تن انگور را به شهر کراچی پاکستان صادر نموده اند که عدم همکاری مقام های پاکستانی باعث تخریب این محصولات در سرحد دو کشور شده است.

در بين ميوه جات هرات ، انگور همواره از شهرتی خاص برخوردار بوده تا جاييكه هم اكنون ۳۸ نوع انگور در تاكستان های این ولایت کشت و برداشت می شود.
XS
SM
MD
LG