لینک های دسترسی

Breaking News

تاثیر بحران مالی یونان بر بازار اسعار آسیا


بحران اقتصادی موجود در یونان و نگرانی از احتمال بیرون شدن آن کشور از اتحادیۀ اروپا تاثیرات قابل ملاحظه یی را بر بازار اقتصادی جهان به ویژه آسیا گذاشته است.

در پی اعلام نتایج همه پرسی در یونان بازار اسهام آسیا به گونۀ چشمگیری کاهش یافت.

یونانی ها در همۀ پرسی روز یکشنبه به تدابیر سختگیرانۀ اقتصادی پیشنهاد شدۀ حکومت شان در بدل دریافت بستۀ جدید نجات مالی اتحادیۀ اروپا، رای منفی دادند.

اما اینکه وضعیت مالی یونان چقدر می تواند بر اوضاع اقتصادی افغانستان تاثیر گذار باشد، کارشناسان می گویند افغانستان در حال حاضر از وضعیت یونان متاثر نخواهد شد.

سیدمسعود، استاد پوهنځی اقتصاد پوهنتون کابل به این باور است که باتوجه به بحران اوکراین و نگرانی ها از ایجاد بهار سبز در آسیای میانه و مشکلات امنیتی منطقه یی در حوزۀ مربوط به افغانستان "کابل توانایی اقدام مشابه یونان را نداشته و از سوی هم با توجه به مشکلات امنیتی موجود در آن کشور، ایالات متحده و جامعۀ اروپایی افغانستان را تنها رها نمی کنند."

آقای مسعود می گوید کشور های چون چین و جاپان در حال حاضر سیطرۀ صادرات اقتصادی خود را به اروپا و امریکا گسترش داده اند و این امر باعث شده تا بحران موجود در یونان و در کل مشکل که در اروپا احتمالاً در اثر آن ایجاد شود، بر شاخص های اقتصادی چین و چاپان تاثیر گذار باشد.

این استاد پوهنځی اقتصاد می گوید که اگر بحران در اروپا توسعه یابد در آنصورت نه تنها افغانستان که اکثر کشور های اروپایی و حتی امریکا نیز از گزند آن در امان نخواهند ماند.

در روز های اخیر، حکومت چین به منظور توسعۀ بازار اسعار، یک سلسله گام های جدیدی را اعلام کرد که شامل اعلام مصرف نزدیک به ۲۰ میلیارد دالر به منظور خریداری اسهام شرکت های بزرگ معیاری می باشد.

شاخص مرکب اسعار شانگهای چین در حالی یک بر چهار در صد کاهش داشت که شاخص مرکب شنژن آن کشور در اواخر روز سه شنبه ۵،۸ در صد افت را نشان می داد.

شاخص اقتصادی نیکی ۲۲۵ جاپان بیش از دو درصد کاهش را نشان می داد که مرکب شاخص های آسیا به این سابقه کاهش را در پنج ماه اخیر شاهد نبوده است.

شاخص اسهام چین، روز سه شنبه نیز با وجود تلاش های حکومت آن کشور در راستای افزایش تبادلۀ اسعار و اطمینان دهی میلیون ها سرمایه گذار کاهش قابل ملاحظۀ داشت.

رسانۀ دولتی چین در این چند روز تلاش ورزیده مردم را اطمینان دهد که حکومت قادر به کنترول سقوط بازار اسهام است و در مورد شایعات پخش شده، هشدار های را نیز به نشر سپرده است.

اما سوگا، سخنگوی حکومت جاپان تاثیر بحران یونان را براقتصاد آن کشور رد می کند.

آقای سوگا می گوید"روابط اقتصادی میان جاپان و یونان در عرصۀ بازار های مالی بسیار محدود است.

سخنگوی حکومت جاپان به این باور است که کشور های حوزۀ استفاده کنندۀ یورو "اقدامات مسوولانۀ را به منظور رسیدگی به أوضاع یونان خواهند برداشت."

اما برخی کارشناسان اقتصادی آسیا مانند تونی ناش، رئیس مرکز اقتصادی سینگاپور می گوید که در چند روز اخیر کار های زیادی را باید برای جلوگیری از تاثیرات منفی بحران یونان بر بازار اقتصادی آسیا روی دست گرفت.

XS
SM
MD
LG