لینک های دسترسی

Breaking News

اهمیت تحقیقات در مورد سوابق عساکر و پولیس افغان


پولیس افغانستان در حال تمرین
پولیس افغانستان در حال تمرین

در استخدام عساکر و یا پولیس جدید در صفوف نیرو های امنیتی افغانستان، اکثراً مراحلی که باید سوابق این افراد بررسی میشد، نادیده گرفته شده بود.

وزارت دفاع ایالات متحده میگوید با وجود توقف تعلیم دهی هزار پولیس تازه استخدام شده افغان، شراکت کاری بین نیرو های امنیتی افغانستان و قوای ناتو و ایالات متحده در افغانستان همچنان به قوت خود باقی است.

در ماه آگست سال جاری حملات نیرو های امنیتی افغان به همقطاران خارجی شان، ۱۵ قربانی گرفت، که با این رقم، تعداد مجموعی عساکر ناتو و امریکایی که در حملات به اصلاح سبز بر آبی در سال جاری کشته شده اند به ۴۵ نفر میرسد.

از آغاز سال ۲۰۰۷ تا امروز سر جمع ۱۰۷ عساکر ناتو و امریکایی توسط نیرو های افغان و یا کسانیکه یونیفورم نیرو های امنیتی افغانستان را در بر داشتند، کشته شده اند.

جورج لیتل، سخن گوی وزارت دفاع ایالات متحده در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه اظهار داشت که توقف تعلیم دهی پولیس محلی افغانستان موقتی بوده و تا زمانیکه تمام ۱۶۰۰۰ پولیس محلی آن کشور مراحل بازرسی سوابق را کاملاَ تمام نکنند، این روند دوباره از سر گرفته نخواهد شد.

آقای لیتل گفت بازرسی سوابق عساکر اردو و پولیس شامل هفت مرحله میباشد.

جورج لیتل، سخن گوی وزارت دفاع ایالات متحده
جورج لیتل، سخن گوی وزارت دفاع ایالات متحده

آقای لیتل میگوید راه های مختلفی برای دریافت سوابق افراد وجود دارد که یکی آن دریافت اطلاعات از جانب موسپیدان قرات افغانستان میباشد. او اضافه میکند، ناگفته نباید گذاشت که این تلاش ها فقط از جانب ایالات متحده صورت نمیگیرد، بلکه افغان ها اجراات خود را انجام میدهند، زیرا درک نموده اند که این حوادث نگران کننده است.

انتونی کوردزمن، عضو مرکز بین المللی مطالعات ستراتیژیک مستقر در واشنگتن میگوید در استخدام عساکر و یا پولیس جدید در صفوف نیرو های امنیتی افغانستان، اکثراً مراحلی که باید سوابق این افراد بررسی میشد، نادیده گرفته شده بود، و توجه فقط به وسعت بخشیدن اردوی افغانستان، معطوف گردیده بود.

آقای کوردزمن میگوید به همین دلیل بعد از کشته شدن عساکر ناتو و امریکایی در حملات عساکر و پولیس افغان، تعلیم دهی پولیس محلی از جانب ناتو متوقف شد، زیرا سوابق حمله کنندگان مشخص نبود و حتی حدس و گمان های که هم در مورد دست داشتن طالبان در این حملات میرود، بدون سند و مدرک است.

آقای کوردزمن میگوید تعداد این حملات اگر کلاَ به آن نگریسته شود آنقدر هم زیاد نیست که بتوان آنرا یک بحران تلقی نمود، اما چون توجه مطبوعات به آن معطوف میباشد به یک موضوع بزرگتر از آن چه هست مبدل گردیده است و طالبان هم از این موضوع منفعت سیاسی میبرند.

آقای لیتل گفت، ناتو و حکومت افغانستان برای جلوگیری از حملات خودی در حال طرح یک پلان حفاظتی میباشد. آیساف در ماه مارچ، یک دستور العمل تکنیکی را صادر نمود که در آن اقدامات پیشگیرانه خاص درنظر گرفته شد.

انتونی لیتل گفت، عساکری که مواجه با خطر هستند باید تمرینات دفاع از خود را در یک محیط کوچک و هم تیراندازی را بیاموزند. که این مسله بیشتر متوجه آن عده عساکری میشود که در کنار عساکر افغان کار میکنند.

آقای لیتل از قول جنرال جان الن، قوماندان قوای ناتو و ایالات متحده در افغانستان میگوید طالبان پولیس محلی را هم یک تهدید جدی میدانند و هم یک وسیله خوب برای ضربه زدن به قوای ایتلاف. زیرا طالبان آگاه هستند که پولیس محلی با درکی که از ساحه دارد، نفوذ بیشتری را میتواند در بین مردم قایم کند.

از جانبی هم چون پولیس محلی از قرات و قصبات افغانستان می آیند، طالبان میخواهند بیک شکلی بر آنان نفوذ داشته باشند به همین دلیل به گفته آقای لیتل، تحقیقات در مورد سوابق این افراد بسیار اهمیت دارد.

قوای افغان در حال تمرین با عساکر ناتو
قوای افغان در حال تمرین با عساکر ناتو

انتونی کوردزمن میگوید آنچه مهم است اوضاع امروز نیست بلکه توجه باید به سال ۲۰۱۵ و وضعیت امنیتی در آن سال معطوف گردد، و این چیزی است که سخن گوی وزارت دفاع ایالات متحده از آن به خوش بینی یاد نموده و میگوید پیشرفت های ثابتی در این زمینه صورت گرفته است.

آقای لیتل از عدم پیشروی طالبان در مناطقی که قبلاً موجود بودند و مسؤولیت پذیری فزاینده نیرو های امنیتی افغان و اعمال فشار بر مخالفین به حیث نمونه ای از این پیشرفت ها یاد آور شد.

او اضافه نمود که موجودیت همین فشار ها باعث شده است که طالبان گاه گاهی به حملات انتقام جویانه که یکی آن از طریق عساکر تحت نفوذ شان میباشد، رو آورند.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG