لینک های دسترسی

Breaking News

گوانتانامو، بازداشتگاه زندانیان بی سرنوشت


حکومت ایالات متحده در مورد اینکه آیا ۷۱ نفر از جمع ۱۶۶ مظنون دهشت افگن محبوس در زندان گوانتانامو هنوز هم تهدیدی به امریکا است یا خیر، استماعیه های جدیدی را برگزار می کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده بیشتر از دو سال پیش امر این بازنگری را صادر کرد، در همین مدت مقام های امریکایی توانستند ترتیبات را برای استماعیه های جدید زندانیان فراهم کنند.

وزارت دفاع ایالات متحده روز دو شنبه گفت که استماعیه ها بررسی نخواهد کرد که آیا زندانیان به گونۀ قانونی زندانی شده اند یا خیر، اما در صورتی که مظنونین یاد شده هنوز هم تهدیدی به ایالات متحده باشند، حبس آنان در زندان گوانتانامو ادامه خواهد یافت.

تا کنون جدول زمانی برای این استماعیه ها ترتیب نشده است، اما وزارت دفاع امریکا می گوید که این کار زمانی صورت خواهد گرفت که همه شرایط مناسب برای برگزاری آن مهیا شود.

هیئت استماعیه شامل مقام های وزارت های دفاع، امنیت داخلی، وزارت خارجه و استخبارات ایالات متحده امریکا خواهد بود.

اکثریت این ۷۱ زندانی کسانی اند که رهایی شان بسیار خطرناک پنداشته می شود، اما هنوز هم شواهد کافی در دست نیست تا محاکمۀ آنان را به صفت جنایتکاران مجاز سازد.

آقای اوباما در تلاش است تا زندان گوانتانامو را مسدود کند، اما این تلاش وی توسط قانونگذاران امریکایی خنثا شده است. شماری از قانونگذاران مخالف انسداد این زندان و استرداد عدۀ مشخص زندانیان به کشور های متبوع شان استند.

زندان گوانتانامو در سال ۲۰۰۱ پس از حملات دهشت افگنی یازدهم سپتمبر بر ایالات متحده و تهاجم به رهبری امریکا در افغانستان گشوده شد تا تندروان مظنون که در جنگ با سربازان امریکایی گرفتار می شوند در این زندان نگهداری شوند.
XS
SM
MD
LG