لینک های دسترسی

Breaking News

متن توافقنامه صلح با حکمتیار نهایی می شود


حزب اسلامی خواستار حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست دهشت افگنی امریکا و سازمان ملل است
حزب اسلامی خواستار حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست دهشت افگنی امریکا و سازمان ملل است

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از عطا الرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح گزارش داده است که انتظار می رود محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه متن توافقنامه صلح را با گلبدین حکمتیار منظور کند.

به اساس این گزارش، امین کریم، نماینده حزب اسلامی نیز گفته است که توافقنامه صلح با آن حزب امروز توسط رئیس جمهور غنی به امضا خواهد رسید.

به اساس این توافقنامه ۲۵ ماده ای، حزب اسلامی به جنگ علیه حکومت افغانستان پایان می دهد و ضمن احترام گذاشتن به قانون اساسی کشور، همه روابط خود با سایر گروه های شورشی را قطع خواهد کرد.

در مقابل، حکومت افغانستان جنگجویان حزب اسلامی را مورد عفو قرار می دهد و اعضای زندانی آن حزب را از حبس رها خواهد کرد.

امین کریم، نماینده حزب اسلامی پیش از این گفته بود که ایجاد توافق صلح بین حزب اسلامی و حکومت افغانستان، درب مذاکرات صلح با طالبان را باز خواهد کرد.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که توافق صلح بین حزب اسلامی و حکومت افغانستان بر روند کلی صلح هیچ تاثیری نخواهد داشت چون به گفته او اکثر اعضای حزب اسلامی همین اکنون بخش از حکومت افغانستان هستند.

نام گلبدین حکمتیار و شماری از جنگجویان وابسته به او درج فهرست دهشت افگنان بین المللی ایالات متحده و فهرست سیاه ملل متحد می باشد.

به اساس توافق صلح با حکمتیار، حکومت افغانستان برای حذف نام وی از این دو فهرست باید تلاش کند.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار یکی از گروه های اصلی درگیر در جنگ های داخلی بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی در کابل بود که در نتیجه آن هزاران غیر نظامی جان های شان را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG