لینک های دسترسی

Breaking News

محقق: حکومت تازه راه‌رفتن را آموخته است


محمد محقق پس از سفرش به چین امروز با رسانه‌ها صحبت می‌کرد
محمد محقق پس از سفرش به چین امروز با رسانه‌ها صحبت می‌کرد

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، حکومت تازه سرپا شده است و از این پس امید می‌رود که وضعیت بهبود یابد.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان نیز تأکید دارد که بدون برگزاری انتخابات، تدویر لوی جرگه قانون اساسی دشوار به نظر می‌رسد.

بر اساس مادۀ دوم اعلامیۀ مشترک دو تیم انتخاباتی که به منظور تشکیل حکومت وحدت ملی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله امضا شد، دو طرف متعهد شده اند که پس ازدو سال، لوی جرگه تدویر می‌یابد تا پُست رئیس اجرایی را به صدراعظم اجرایی تغییر دهد.

اما دو سال از عمر حکومت می‌گذرد؛ ولی هنوز حکومت نه تنها لوی جرگه قانون اساسی فرانخوانده؛ بلکه انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی نیز برگزار نشده است.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه تأکید دارند که بر تدویر لوی جرگه متعهد می‌باشند. محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه که امروز در مورد سفرش به چین، با رسانه‌ها صحبت می‌کرد، گفت که حکومت تازه سرپا شده است.

آقای محقق افزود "هم حکومت مصمم به برگزاری انتخابات است و هم به برگزاری لویه جرگه، همان چیزهای که در توافقنامه آمده، ولی بر اساس شرایط زمان کمی به تأخیر پیش می‌آید یا جلو و عقب می‌شود، شرایط افغانستان همین‌گونه ایجاب می‌کند".

به باور معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان، حکومت تازه راه رفتن را آموخته است و امید می‌رود که تا سه سال دیگر به بلوغ بیشتر برسد.

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان عمر حکومت را پنج ساله می‌داند. شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در یک نشست خبری گفت، توافقنامۀ سیاسی میعاد زمانی داشته؛ اما دورۀ ریاست جمهوری در قانون اساسی مشخص شده است.

آقای مرتضوی افزود، در قانون اساسی افغانستان، شوراهای ولسوالی، یکی از ارکان لویه جرگه است. "تا زمانی که ما شورای ولسوالی نداشته باشیم، لوی جرگه قانون اساسی برگزاری‌اش بدون یک عضو مکمل، کار سخت است. بنابراین زمانی که انتخابات شوراهای ولسوالی و پارلمانی برگزار شود، راه برای برگزاری لوی جرگه قانون اساسی هم هموار می‌شود".

ریاست جمهوری افغانستان تأکید دارد که برای تطبیق موافقتنامۀ سیاسی حکومت وحدت ملی، گام‌های مؤثر برداشته شده است که مهم‌ترین آن اصلاحات انتخاباتی است.

XS
SM
MD
LG