لینک های دسترسی

Breaking News

مناسک حج امسال؛ متفاوت، محدود و نمادین


زایرین مسلمان پس از گذشتاندن چند روز در انزوا، در حالیکه ماسک به صورت داشتند در گروه‌های کوچک روز چهارشنبه ۲۹ جولای (۸ اسد) برای ادای مناسک حج وارد شهر مکه شدند.

به دلیل نگرانی از گسترش کروناویروس، زایرین به جای ایستادن و دعا کردن شانه به شانه، فاصله فزیکی را رعایت می‌کنند و در گروه‌های کوچک ۲۰ نفره حرکت می‌کنند.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی در ماه جون اعلام کرد که به دلیل جلوگیری از شیوع کروناویروس، امسال فقط شمار محدودی از شهروندان عربستان سعودی با رعایت فاصلۀ فزیکی می‌توانند در مراسم حج فرضی اشتراک کنند.

در جریان یک قرن گذشته، این نخستین بار است که حضور شهروندان خارجی در مناسک حج فرضی ممنوع اعلام شده است.

همه ساله در حدود ۲.۵ میلیون مسلمان از نقاط مختلف جهان چه سنی، شیعه و یا سایر فرقه‌های اسلام باهم یکجا مراسم حج را انجام می‌دادند. آنان باهم غذا می‌خورند، نماز می‌خوانند و نیایش می‌کردند.

اما امسال حاجیان به تنهایی در اتاق‌های هوتل خود غذا خورده و با گرفتن فاصله از یک‌دیگر نماز می خوانند. دولت سعودی تمام هزینه‌های سفر، اقامت، غذا و مراقبت‌های صحی را برای زایرین تامین می کند.

عربستان سعودی برای جلوگیری از گسترش کروناویروس، در جریان مراسم حج زایرین را از لمس کردن و بوسیدن کعبه منع کرده و نیز پوشیدن ماسک و رعایت فاصلهٔ فزیکی را در صدر فهرست تدابیر خود قرار داده است.

حجاج باید برای سنگ زدن به شیطان از سنگ‌هایی استفاده کنند که از قبل ضد عفونی شده است. در این بخش در یک وقت فقط ۵۰ زایر می‌تواند حضور داشته باشد.

در هر ۵۰ متر مربع که برای خیمه ها در نظر گرفته شده است، بیش از ۱۰ زایر نمی‌تواند حضور داشته باشد.

حجاح امسال از طریق انلاین درخواست کرده بودند. درخواست کنندگان باید بین سنین ۲۰ تا ۵۰ می‌بودند و بیماری مزمن و یا علایم بیماری کووید ۱۹ را نمی‌داشتند. اولویت به كسانی داده شده كه قبلاً حج نکرده بودند.

تمام حجاج آزمایش کروناویروس شده و دست بند مخصوصی با آنان داده شده که به تلیفون‌های شان وصل می‌شود و حرکت آنان از این طریق نظارت می‌شود. آنان قبل از شروع مراسم حج در خانه و یا اتاق های هوتل قرنطین بودند و باید یک هفته پس از اتمام مراسم حج نیز خود را قرنطین کنند.

عربستان سعودی تا حال از ابتلا ۲۷۰۸۳۱ نفر به بیماری کووید۱۹ و مرگ بیش از ۲۷۰۰نفر خبر داده است.

XS
SM
MD
LG