لینک های دسترسی

Breaking News

مراسم حج امسال عاری از ایبولا بود


با ختم مراسم حج، عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که در جریان ادای فرایض حج به هیچ واقعۀ بیماری ساری به ویژه ایبولا و یا هم سندروم تنفسی شرق میانه مواجه نشده اند.

ریاض در پی آن بود تا مردم را اطمینان دهد که عربستان سعودی برای حضور تخمیناً دو میلیون زایر که برای ادای مناسک حج به آن کشور می آیند، امن و عاری از ویروس های کشنده می باشد.

سرپرست وزارت صحت عربستان سعودی می گوید که در مراسم حج به واقعات ویروسی کشنده مواجه نشده اند.

عادل محمد فقیه می گوید آنان با گماشتن هزاران کارمند طبی به آن موفقیت دست یافته اند.

آقای فقیه گفت "خوشحالم که حج سال روان را عاری از امراض همه گیر اعلام می کنم. می خواهم اطمینان دهم که حجاج و مهمانان ما از صحت کامل برخوردار بودند."

شیوع ایبولا در جریان مناسک حج، به ویژه با حضور مسلمانان از کشور های عمدتاً ایبولا زده – سیرالیون، لایبریا و گینه – نگرانی عمیقی را در بین کشور های جهان ایجاد کرده است.

خطر پخش و گسترش این بیماری در کشور های مانند افغانستان که از سیستم پیشرفتۀ مراقبت های صحی برخوردار نیست، نگرانی عمده به شمار می رود.

منع صدور ویزه

اما داکتر محمد نور السلیمانی، معاون شفاخانۀ اجیاد در شهر مکه به رادیوآشنا گفت که برای جلوگیری از شیوع ایبولا، "به شهروندان سه کشور عمدتاً ایبولازده ویزۀ سعودی صادر نشد."

آقای السلیمانی می گوید صد درصد آمادگی برای تجرید بیماران مصاب به ایبولا داشتند و "هر حاجی که با اعراض سردردی، گنگسیت، دلبدی و تب نزد ما مراجعه می کرد، تحت مراقبت جدی قرار داده و معاینات را نزد آنان انجام می دادیم."

محمد نور السلیمانی علاوه کرد که حاجیان از کشور های همسایۀ ایبولازده و افریقایی تحت آزمایش جدی طبی قرار می گرفت تا موجودیت ویروس در نزد آنان ثابت شود ولی آزمایش نزد تمام بیماران مظنون به ایبولا نیز منفی بود.

مقامات صحت عربستان سعودی، صدور ویزه را به کشور های عمدتاً ایبولا زده تا زمانی منع قرار داده اند که اطمینان حاصل شود "دیگر شهروندان آن کشور ها تهدید صحی به عربستان سعودی نمی باشد."

معاون شفاخانۀ اجیاد گفت که نگرانی عربستان سعودی بیشتر کشور های افریقایی بود و حجاج که از سایر کشور ها مانند افغانستان و پاکستان و یا هم اروپا و امریکا به سعودی می آمدند، تحت آزمایش ویروس ایبولا قرار نمی گرفتند.

نگرانی از شیوع ایبولا در افغانستان

این در حالیست که نزدیک به ۲۶ هزار حاجی از نقاط مختلف افغانستان روانۀ حج شده اند. توفیق مشال رئیس طب وقایه یی وزارت صحت افغانستان می گوید "تدابیر پیشگیرانه به منظور جلوگیری از شیوع ایبولا در صورت ابتلای حجاج افغان در سعودی، روی دست دارند."

آقای مشال به رادیوآشنا گفت که آنعده "حجاج که اعراض مانند دلبدی، گنگسیت، تب بلند و استفراغات دارند نزد داکتر مراجعه کنند تا تحت آزمایش طبی قرار گیرند."

please wait

No media source currently available

0:00 0:11:41 0:00
لینک دانلود

وزارت صحت افغانستان در شهر های عمده مانند کابل، مزارشریف و قندهار تیم های دونفری داکتران متخصص را گماشته است تا آنعده حجاج را که با اعراض و علایم ایبولا به افغانستان بر می گردند، تحت مراقبت صحی قرار دهند.

رئیس طب وقایه یی وزارت صحت افغانستان می گوید "با توجه به هزینۀ هنگفت آزمایش ایبولا و کثرت مسافرین هوایی و زمینی، نمی توانند تمام حجاج برگشته از مراسم حج را تحت آزمایش قرار دهند."

سازمان جهانی صحت گزارش می دهد که ایبولا بیش از ۷۱۰۰ نفر را در کشور های افریقای غربی مصاب کرده و جان بیش از ۳۳۰۰ نفر را گرفته است.

XS
SM
MD
LG