لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات حاجیان در مکه به ۷۱۷ نفر رسید


مقام های سعودی گفته اند که ارقام تلفات از این هم بلندتر خواهد رفت
مقام های سعودی گفته اند که ارقام تلفات از این هم بلندتر خواهد رفت

مقامهای عربستان سعودی از تلف شدن ۷۱۷ زایر حج در هنگام ادای مناسک حج در منا خبر داده و نیز زخمی شدن ۸۶۵ نفر دیگر را تایید کرده است.ک

مقامهای عربستان سعودی گفتند که ازدحام زیاد در منا سبب شده است تا شمار زیاد زایرین کعبه زیر پا شوند.

داعی الحق عابد معین وزارت حج و اوقاف افغانستان گفت که در رویداد امروز مراسم حج گزارشی از کشته یا زخمی شدن حجاج افغان تا هنوز به دست نرسیده است. با اینحال به گفتۀ وی برای کسب اطمینان کامل، هیئت افغان با شفاخانه های مکه در تماس شده است.

آقای عابد در تماس مستقیم از شهر مکه به صدای امریکا گفت که در رویداد سقوط کرن در محوطۀ مسجد الحرام ۹ زایر افغان کشته و ۳۷ زایر دیگر زخمی شد. او افزود که از آن رویداد به بعد یک زایر دیگر افغان ناپدید است.

حضور میلیونها زایر از سراسر جهان در مناسک حج، همه ساله تلفات را در پی داشته است، اما تلفات امسال بی پیشینه بوده است.

غیر از زیرپاشدن زایرین در هنگام ادای مراسم حج، در گذشته، شماری از رویدادهای دیگر نیز برای زایرین مرگبار بوده است.

در دسمبر ۱۹۷۵ انفجار بالون گاز سبب کشته شدن بیش از ۲۰۰ زایر شد. در جولای ۱۹۸۷ زایرین ایرانی با پولیس سعودی درگیر شدند که منجر به کشته شدن ۴۰۰ زایر شد.

همچنان در می ۱۹۹۴ آتشسوزی خیمه های حجج در شهر مکه، سبب از بین رفتن ۳۴۳ زایر شد. در اپریل ۱۹۹۸ حدود ۱۲۰ زایر و در فبروری ۲۰۰۴ حدود ۲۵۰ زایر در هنگام ادای مناسک حج زیرپاشدند.

بیشتر تلفات در مراسم جمرات یا سنگ زدن به نماد شیطان به وقوع می پیوندند. در جنوری ۲۰۰۶ کم و بیش ۳۶۲ حاجی در جریان این مراسم زیرپا شدند.

XS
SM
MD
LG