لینک های دسترسی

Breaking News

سکۀ نیم دالری که نیم میلیون دالر فروخته شد


یک سکۀ ۵۰ سنتی یا نیم دالری که در سال ۱۸۳۸ ضرب زده شده، در یک حراج‌خانه در ایالات متحدۀ امریکا ۵۰۴ هزار دالر امریکایی فروخته شد.

این سکه که روز جمعه ۱۵ نومبر در شهر بالتیمور ایالت مریلند به حراج گذاشته شد، بسیار نادر است و تنها ۲۰ تا از آن ضرب شده که ۱۱ تای آن باقی مانده است.

روی این سکه، تصویر زنی حک شده است که در حلقۀ سرش واژۀ انگلیسی (Liberty) نوشته است که آزادی معنی می‌دهد. در روی دیگر این سکه تصویر عقاب که نماد ملی امریکا است، ضرب زده شده است.

این سکه در ضرابخانه نیواورلیان که در سال ۱۸۳۸ افتتاح شد و کارش ضرب سکه های طلا و نقره بود ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری سی ان ان، در آن زمان بیشتر سکه‌های نقره از کشورهای امریکای جنوبی به امریکا وارد می شد و به گفتۀ متصدیان حراج‌خانۀ بالتیمور، سکه‌های وارداتی از امریکایی جنوبی "کیفیت ناهمگون" داشتند.

والتر برین، یکی از متصدیان موزیم‌های سمیتسونین امریکا به سی ان ان گفته است که احتمالاً ضراب‌خانۀ نیواورلیان در سال‌های ۱۸۳۰ نیز به خاطری ایجاد شده بود تا سکه‌های با کیفیت را وارد بازار امریکا کرده و ضرب‌زدن این ۲۰ سکۀ نیم دالری شاید سرآغاز آزمایشی این تصمیم بوده باشد.

با گسترش بیماری تب زرد، ضرابخانه چند ماه تعطیل شد و سپس با بروز مشکلات فنی، سکه‌های نیم دالری به همان تعداد محدود ختم شد. سکه‌های ضرب زده شده نیز به مرور زمان به دست مجموعه داران افتاد.

یکی از سکه‌های نیم دالری که در سال ۱۸۳۸ در ضراب‌خانۀ نیواورلیان ضرب شده بود، در جنوری سال روان در یک مزایده در ایالت فلوریدا ۴۴۴ هزار دالر فروخته شد.

قیمتی ترین سکۀ نیم دالری از این مجموعۀ ۲۰ سکه در سال ۲۰۱۴ در یک مزایده ۷۶۴ هزار دالر فروخته شد.

تفاوت نرخ این سکه‌ها بستگی به کیفیت و نمای ظاهری هریک آن دارد.

ریکارد بلندترین نرخ سکه را یک سکۀ نقره دارد که در سال ۱۷۹۴ ضرب زده شده و در سال ۲۰۱۳ در یک مزایده به بیش از ده میلیون دالر فروخته شد.

XS
SM
MD
LG